Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, July 12, 2011

Makan abok2

apa lah nama kuih ni jadi abuk2 lak kan.... x de lak nampak macam abok, habuk ke. keratif sungguh orang dedulu kasi nama kuih ni kan... dan menjadi salah satu kuih kegemaran kak rose.... orang jawa selalu la buat kuih ni, buatnya pun senang dan bahan x banyak cumanya kekadang tu daun pisang je yg payahnya.... resepi ni kak rose cilok kat rumah Yat yg dia amik dari bro. Rozzan..... sedap sangat kuih ni .... pada kak rose penggemar sagu!... tp ada orang x suka sagu kan?

Abok2 ~ Source : Bro Rozzan

Bahan
250 gm sagu
220 gm kelapa parut putih
180 gm gula melaka (dipotong kecil-kecil)
½ sudu teh garam
beberapa helai daun pisang berukuran 16 x 28 cm

Cara
Sagu biji dicuci dan ditoskan. Kelapa parut dan garam digaul rata. Masukkan sagu biji dan gaul lagi hingga semuanya rata. Bentukkan sehelai daun pisang seperti kon dan isikan satu sudu makan adunan sagu. Tekan perlahan dan letakkan di atasnya sedikit gula melaka. Kemudian timbus dgn dua sudu makan adunan sagu. Tutup kon dgn melipat kemas daun pisang. Semat dgn lidi supaya teguh dan mampat. Ulang sehingga adunannya habis.

14 comments:

cik cek said...

Kak Rose....lama dah tak makan kuih ni...masa cek kekecik dulu arwah mak selalu buat...:)

kasihredha said...

best kak...
lepas tu kukus kan kak :)

ellyn said...

sedanya kuih ni... dah lama sgt tak makan.. tgk gambar ni terus rasa terliur nak makan..

ady said...
This comment has been removed by the author.
ady said...

as-salam kak rose
abok2 ni favourite mak ady..mak ady kalau buat abok2 ni sampai 1.5 kg..kukus abok2 tak blh lama2..dalam 5-6 min aje ok lah...

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Kak rose........Assalamualaikumwbh....mmm lama sgt dah x makan abok2 ni...n tak pernah dpt wat sbb selalu mama yg wat...muehehehhe...ok2...nak kene g carik daun fisang dulu nih...:)

ain (sweet thots) said...

kak rose ... kita pon gemar gak ^_^

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kuih abok2 ni ada nostalgia bg saya tau.. hehe.. ini antara kuih muih yg dibuat masa rewang2 masa kita kawin dulu.. hehehe.. ada lagi kuih lain.. tapi abok2 dengan koci labu yg kita paling suka.. hehe..

oh ya.. sya nak bagi award kat kak rose ni.. sekali ngan TAG ye.. senang2 nnt dtg blog saya yer..

Kak Rose said...

cik cek, wah nostalgia tu...

kasih, mmg best dapat makan kuih buatan sendiri kan.

ellyn, senang je buatnya.. cubalah!

ady, banyaknya sekali buat... tentu ramai yg nak makannya kan... ya kukus sekejap jer..

Waalaikumsalam Ayu, wah kat padang pasir ade ke daun fisang tu?

ain, sama lah ngan kak rose... makan sampai kenyang!

Madiha, mmg nostalgia kuih lama2 nih.. rewang2 sambil makan abok2... he he he
Alamak, award n TAG ya? tq nnti kak rose datang amik ya...

Cik Puan Izan❤ said...

1st time tgk kuih ni..jakunnya..hehehe... saya pun peminat sagu...biasanya buat kuih sagu gula melaka jer...itu jer plg sng...

Mas said...

kak rose..resepi ni dah lama masuk list..
tak buat2 juga..he..he..
sedappnya tengok kuih abok2 tu...

bintangjauh said...

Salam Kak Rose, ya ampun ...... ini lah dia manisan kuih melayu asli yang Ratna adoreee kan sekali, sungguh gitu .. bikin Ratna kempunan lagi, sudah berkurun tidak dapat merasa kembali kuih abok ini .. nak ter-nanges jadinya!

Iya lah Kak Rose, kenapa nama kuih ini di panggil "abok" ya? Nanti Ratna teropong diWeb ya.

Salam manis manis madu.

inahar ali said...

waduh kak rose..ni mmg kuih feveret kita nih..bak 3 ketui!!

Kak Rose said...

Izan, nnti len kali leh cuba wat kuih ni....

Mas, kena tunggu giliran sampai baru buat ek...

Ratna, kak rose mmg suka kuih2 lama ni... kalau Ratna sudi nnti boleh mencuba since bahan n cara pun mudah saja...

Dr. Inahar... alamak habis lah sudah!