Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, July 21, 2011

Apam beras, lagi...

menu untuk minum petang ni dah siap.... ni sebenarnya kes nak selamatkan nasik yang dimasak tp x de sapa nak makan! kesian kan.... amiklah secawan dan buat apam ni dan yang selebihnya cik ts yang kenyang. akceli semalam dah lepas masak tu kak rose g ke woksop di Nilai nun... amik keta yg sakit dah lebih sebulan dah tersadai kat sana.... masa g collect keta tu semalam mmg banyak la yg x puas ati, mekanik tu buat keja macam x bersungguh2 je.... banyak sangat yg kena touch-up semula dan kak rose n hubby kenalah tunggu sampai selesai... balik dah senja terus g makan kat luar dan sudahnya nasi terbiar x termakan.... so jadikan sesuatu yg boleh mengurangkan pembaziran..... resepi asal oleh cha@Myr, tp kak rose buat separuh adunan je, tu pun dapat banyak... penah wat dulu kat sini.....

Bahan-bahan ( 5 org )
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 cwn brown sugar (kak rose guna gula putih sepenuhnya)
  • 3/4 cwn gula
  • 2 1/2 cwn air
  • 1 sudu kecil yis (mauripan)
  • kelapa parut dgn sedikit garam

Cara-cara

  1. blend nasi dan air sehingga hancur.
  2. setelah hancur,campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. perap selama 3 jam.
  6. masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  7. hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..siap!

jemput minum petang semua....

23 comments:

ady said...

as-salam kak rose
wahhh!!!comel2nye apam tu kak rose..cantik apam tu berwarna-warni...

kasihredha said...

suka yg mana orange tu kak

dari dapur nasya said...

salam kak rose..senang nanti jenguk dapur saya ye kak..link akak ada kat sana..i follow...

Kak Rose said...

waalaikumsalam ady, saja buat kecit2... senang nak ngap!

Kak Rose said...

kasih, apa kaler pun rasa ttp sama... lembut sangat!

Kak Rose said...

nasya, tq singgah kat sini.... kak rose dah folo u jugak..

suri solehah said...

rajinnya akak..mcm kaler ada..suri cukup suka ngan apam beras..dulu dan kini huhu

Kak Rose said...

suri, kak rose pun suka...sllu buat apam guna resepi ni... best!

Naz said...

Kak Rose, cik ts akk sampai kenyang ye mkn nasi putih.. Hehehe..
Apam nasi ni mmg sedap kan kak. Naz pun pernah buat dulu.. Tomel2 apam akak..

tun_telani said...

kak rose, tun dr tahun lepas tgk resepi ni, duk berhajat2 nk buat.. smp skrg x buat2 lg.. haha

cik cek said...

kak Rose...bestnya ada apam kaler2...mesti sedap ni...:)

Cendana Kasih said...

jelesnyer kak...semalam saya cuba gak buat, tp satu pun tak menjadi..huhuhu..kena berguru ngan akak ni, boleh ke??

Ct noarizah said...

oooo apam beras dari nasi yeaaa...camtu leh le buat pasal nasi sy pun selalu gak berlebih ni nk kena beli acuan yg comel2 dulu ni..tq kak rose!!

Kak Rose said...

Naz, rezeki cik ts nampaknya... tomei je sbb buat dlm acuan lompang!

Kak Rose said...

tun, apa lagi, kalau ada nasik lebih tu bolehlah mencuba...

Kak Rose said...

cik cek, kaler2 tu saja bagi cantik dimata dan sedap di molot!

Kak Rose said...

Noorma, kak rose pun berguru dengan sifu2 masak yg terra2 tu... alhamdullilah menjadi!

Kak Rose said...

ct noarizah, nasik lebih x baik membazir kan... guna acuan lompang jer tu..

azieazah said...

Laaaa selama ni orang buat Apam Beras tu guna nasik ker? Bukan guna tepung beras eh? Alahai... saya memang tak pernah buat, langsung tak pandai masak. hehehe

Sungguh comel Apam Beras tu! Saya suka!


Pilihan 1: Menapis Cerita...

Nieza said...

sedapnya apam..lama tak buat apam ni..memang gebus dan lembut kan kak...nieza pun suka:)

Kak Rose said...

azie, guna nasi dan tepung beras jugak...kka rose pun baru belajar je!

Kak Rose said...

Nieza, ramai yg suka apam nih... cicah kelapa... oh! heaven kan?

RAJA ZARINA RAJA OTHMAN said...

memang suka kuih apam ni x pernah buat lagi tgk mcm senang aje nanti klu aa masa nak cubalah ikut resepi cik rose nie, tq.