Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, July 7, 2011

Chocolate chip famous amos cookies

chocolate chip famous amos cookies yg tersangat lama diidamkan..... baru ni terrajin nak buat kan… resepi ni kak rose kopi dari rumah tun nun di sarawak tu…. sejak dia tayang ari tu terus teringin nak mencuba….. tp kenapa kak rose nyer nampak macam keras je adunan tu kan, bila dah masak nampak x smooth permukaannya wpun sangat rangup kejadiannya…apa pun mekasih ya tun…

CHOCOLATE CHIP FAMOUS AMOS COOKIES
Resepi : mrnamie.com
Sumber: Kak Naz COSK,
Sumber: Tun Telani


Bahan-bahan ayak :
  • 280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum
  • 10 gm (3 tsp) serbuk koko
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate <- tun letak 1 tsp
  • 2 Tbsp susu tepung
  • Secubit garam <- tun xletak sbb guna margerin, dh masin (kak rose x letak - guna buttercup)
Bahan-bahan lain :
  • 250 gm mentega <- tun guna margerin sbb mentega xde stok
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm (1/2 cawan) coklat chip
  • 100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang) atau kismis - optional
  • (kak rose guna gajus)
walaupun menggerutu permukaannya tp sangat rapuh n rangup!

Cara-cara :
  1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
  3. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
  4. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
  5. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan. Susun di atas dulang pembakar. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG DAN MELEPER SEWAKTU PROSES PEMBAKARAN. <- tun drop guna sudu
  6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda.
  7. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.

19 comments:

Kak Sam said...

Kak Rose nak sebalang. Terasa keenakannya.

Cheq Sue said...

masih terbayang2 yang dibuat baru2 ni... sedap kak kak rose..

cik cek said...

kak rose....

tak yah lagi p beli cookies famous amos yg mahal tu kan...nak mkn buat seniri je...kak rose ....bau cookies harum semerbak sampai kesini...emmmm....:)

Kak Rose said...

Sam, satu adunan boleh dapat 2 balang... nah, amik ni balang jer ya!

Kak Rose said...

Cheq Sue, betul tu... dah makan x leh brenti lak...

Kak Rose said...

cik cek, biar lah orang yg mampu je bli, kita wat sendirik jer kan... lg puas ati nak makan banyak mana pun!

masa bakar mmg bau harum je... terasa macam nak raya lak!

kasihredha said...

sure rangup..melihat kacangnya aje dah tau.
Raya nanti boleh buat kan :)

Lina said...

Kak Rose.. ni fav saya dan anak2.. kalau makan tak tau benti.. ttiba habis sebalang.. hehe

tun_telani said...

adunan jd keras kak? hmm... nape ye? tun pun x tau. hihi.. tp mmg x smooth atas dia, kana famous amos mmg gerutu2 gitu.. hehe..
smp sarawak laa bau dia kak ^^

HALAMANKU said...

Salam Kak Rose.. mmm wanginyer bau.. rajinnyer mengcokies ni... suker makan.. ppsssttt kak alamt pakcek famous amos tu tutup kedai ha ha ha.. kak erma tgk memang cam tu lah permukaannyer.. yang pentg sodap... nak join gak...

Kak Rose said...

kasih... letak kacang gajus tu banyak2... krup krap je.

Kak Rose said...

Lina, buat masa ni mmg laju je abesnya... tp bila raya nnti kan dah banyak pilihan... apa pun mmg sedap!

Kak Rose said...

tun, keras tangan cuba buat sekut.... gitu le jadinya!

tp bau mg haum semerbak... sampai jiran kata kalau bau sedap ni mesti dari rumah kak rose... he he he.

Kak Rose said...

Erma, jom pakat2 buat sendirik... nnti biar dia turunkan rega yg sangat mahal tu...

TopsyTurvyMum said...

Salam K Rose:)
Kita ambik la resepi ni suh budak2 buat hehe
Thanks:)

Kak Rose said...

TTM, rajin cikgu musim cuti sekolah ni... ke buruh kanak2 yg kena paksa blaja masak? nnti anak nak duk dihotel jer...

Mas said...

rajinnya akak mencookies...
nak sebalang..he..he..

noorsafone said...

kak Rose...buat sendiri lebih jimat...resepi yg nampak sangat crunchy...amik resepi ya...nanti raya nk buat..

Anna Qawina said...

selamat hari raya kak rose..hehe..kita dah lama beli bhn..buatnya tak lagi..tah2 tggu dkt raya baru buat..kekekeee