Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, June 5, 2010

Bebola ubi keledek

bebola ubi keledek ni wat minum petang tadi..... akceli dah x tahu nak buat apa dengan keledek ni.... bila beli nak banyak je... pas tu tak tau nak masak apa....nasib baik ada tenet kan, bolehlah menggogle resepi2 keledek..... haaa bila kuor segala macam resepi dah tak terbuat pulak... nampak macam semua sedap.... pengat, kueh kacau, kueh talam, goreng saja ... pendek kata macam2 ada.... pilih jer mana yang nak buat! so kak rose buat yg ni jumpa resepi kat myresipi.... yang kadang2 x leh nak bukak and sometimes ok je....dan kak rose nak kongsikan resepinya kat sini ya.... tq pada vdia tuan empunya resepi tu......


bahan2
  • 2 cawan ubi keledek-rebus&mashed
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu baking powder
  • tepung secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Masukkan ubi, BP, telur dan garam ke dalam mangkuk. Tambah tepung sedikit demi sedikit. Uli sehingga tak melekat di tangan.
  2. Buat bulat-bulat kecil. Goreng dalam minyak panas sehingga perang.

kalau rasa nak manis sikit boleh tabur dengan gula halus ni....

2 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

mesti lemak jer rasa ni... nyum2

Kak Rose said...

sari, memang sedap dan tambah ada gula tabur tu...nyam2 sekejap je dah abessss....