Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, May 28, 2013

Tayangan berulang-ulang...

 sup sayur yang sangat kak rose suka nak hirup cam tu jer... dan buat berulang-ulang jugak nak tayang berulang-ulang. ni untuk lunch tadi, meratah sup sayur ni without nasiknya...makan nasik during weekend je. boleh gitu? sebenarnya kerajinan nak masak tu x dak, tp bila hujung minggu ada orang tolong bawak g makan atau tapaukan...so ok la, dapat jugak makan nasik tu.. x makan nasi tp bila petang ade je kuih nak buat untuk minum petang pulak... n dinner sekali...kuih cara manis dah siap untuk petang ni...

resepi sup sayur sempoi ni oleh Kak Besah dari Myr. mekasih ya..

Bahan-bahan

  • sebiji kecil labu air (pastikan ia muda) - buang kulit dgn pengupas timun & dipotong dadu.
  • setengah cekak suhun @ so'un (kak rose x letak)
  • semangkuk kecil isi ayam(hiris nipis) @ udang basah
  • 7 biji bawang merah,5 ulas bawang putih & 2cm halia muda - dihiris
  • 1/2 sudu teh serbuk lada hitam, 1/2 senduk minyak utk menumis
  • (kak rose tambah carrot yg dipotong munger2....)
  •  
  • Cara-cara

  • panaskn minyak,tumis bahan2 hiris hingga wangi lalu masukkan ayam/udang.goreng hingga ayam layu lalu masukkan 2 mangkuk air.
  • biar mendidih seketika utk lembutkn ayam pastu masukkan labu air.biar mendidih 3 minit lalu masukkan suhun. masukkan juga serbuk lada hitam. garam & secubit gula.biar mendidih seminit,tutup api dapur & tutup rapat periuk dlm 5 minit utk empukkan labu. kemudian renggangkn tutup periuk utk elakkan labu jd lembik.
  • bolehlah dihidang panas @ sejuk..
  •  

12 comments:

Sally said...

Saya kalau sayur mcm ni Kak Rose..mkn nasi akan bertambah-tambah..tiap-tiap hari layan pun boleh..dah dua hari saya dok layan sayur bening betik muda..makan tak toleh kiri kanan dah...hehhe

Kak Rose said...

Sally, teringin pulak bila dengar sayur bening betik... mana nak cari betik muda kat sini ek?

Shamsiah Abdul Rahman said...

Kalau Sham dpt sup sayur mcm ni.. tiap hari pun okey Kak Rose. Tak pernah muak..

Cendana Kasih said...

suka sup cenggini, lama dh tak buat...

Bbwana adienia said...

salam kak..

simple tapi sedap..

Torviewtoronto said...

looks wonderful

Norzila Zakaria said...

sedap sgt ni kak..nak lg ada udang

Kak Rose said...

Sham... tu yg masak berulang2... suka, suka.

Kak Rose said...

Noorma, masih beratkins ker? ok kan makan sayur mayur jer!

Kak Rose said...

Bbwana, yes! simple n sedap. yang penting cepat je nak masaknya dan cepat jugak dapat ngapnya!

Kak Rose said...

Torontoview, and delicious too!

Kak Rose said...

Norzila, pd kak rose sedap lagi kalau guna ayam... tu kak rose punya tekak ler...