Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, October 21, 2011

Sayur goreng jawa


salam Jumaat yg mulia semuanya.... sayur goreng jawa yg sangat sedap. sejak terpandang kat rumah Dr. Inahar hari tu, mmg sangat teringin nak makan...biarpun x cukup bahan sbb guna apa saja yg ada didapur, jadilah sayur goreng jawa seadanya.... rasanya kalau x de tempe boleh ke bagi nama sayur goreng jawa jugak?...x kisahla kan asal bahan yg lain suma ada dan sangat sedap kat tekak tukang makan ni kura ok la tu . meh tengok resepi yg kak rose cnp dari rumah doktor yg pandai dan rajin masak ni... mekasih share resepi ya.

Resepi Sayur Goreng Jawa

3 keping tauhu ( di potong dadu kemudian di goreng)
2 biji kentang ( potong dadu dan di goreng )
1 keping tempe ( potong dadu dan goreng ) (yg ni kak rose x de. hu hu hu....)
5-6 batang kacang panjang@buncis ( hiris menyerong nipis nipis)
3-4 biji lada hidup ( dipotong nipis2)
1 paket kecil suun – ( rendam dan di potong sedikit )
1 paket kecil tauhu kering ( di rendam dan potong kecil )
1/2 cawan udang sederhana besar ( boleh gak tambah daging tetel,hati, pedal ikut suka )
3 -4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit kicap manis
1/2 cawan santan pekat
garam secukup rasa
Minyak secukupnya
serbuk perasa secukupnya

Cara Penyediaan

1. Tumis bawang merah, bawang putih, lada hidup hiris hingga wangi.
2. masukkan udang hidup @ bhn2 seafood yg lain.tumis sebentar kemudian masukkan sayur-sayuran,tempe, tauhu kering dan bahan2 yang telah di goreng tadi!!
3. Masukkan kicap,santan serta suun.kacau rata kemudian masukkan garam, perasa dan kacau rata.
4. Bila telah masak bolehlah diangkat dan dihidangkan.

7 comments:

liza said...

makan simple macam ni pun dah ckp best...Liza suka..

cik cek said...

cek suka masak sayo cam gini...best...:D

QiStinA's said...

yummm...tak leh jadi...kena buat jugak nie...

tun_telani said...

tun xpenah makan ni.. hihi.. xde org jawa dlm famili, jd x penah jumpa.

Anonymous said...

Salam Kak Rose, ya ampun ... ini lah sayur goreng jawa yang terpaling Ratna adoreeeee, Ibunda Ratna sering menyediakannya, begitu yummy! Kak Rose bikin Ratna kempunan lagi!

Salam manis manis madu.

kasihredha said...

saya suka sayur ni kak...
dulu ada warung org jual nasi ambang kat rumah saya...saya suka beli nasi ambang tu . Dalam nasi tu ada sayur ni...sedap sgt :)

kzai said...

salam rose..sedap ni..w/pun kite bukan org jawa...hb akak pun suka sgt kalau dpt lauk ni...kite je yg kdg2 akan2 malas nk wat