Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, October 29, 2011

Fluffy pancake

ni la rezeki bw petang ni..... terjumpa resepi pancake yg sedap nih.... tp kata nya ni yg ori, yg telah diderhakan belum lagi nak dikongsikan.... x pe kak rose cuba yg ni dulu.... pas masak je terus ngap sekeping... mmg fluffy sangat sesuai dengan namanya... cumanya kejadian pancake kak rose ni tidak secantik tuan punya resepi tu yg ada twinkle2 little star tu suma... jeles sungguh tengok acu yg macam2 tu.... nak kena cari jugak nampak gayanya!

mekasih nor kongsi resepinya, izinkan kak rose sharekan kat sini lak ya..... apa pun kak rose tunggu resepi yg telah diedit tu.... apa agaknya bahan yg ditambah dalam tu... sabor menunggu nih.
FLUFFY PANCAKE
source: Allrecipes
source : K.Nor@SecubitGaram

Ingredients
3/4 cup milk
2 tablespoons white vinegar
1 cup all-purpose flour
2 tablespoons white sugar
1 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon baking soda ~ k.nor letak secubit jer
1/2 teaspoon salt
1 egg
2 tablespoons butter, melted
cooking spray ~ optional

Directions
Combine milk with vinegar in a medium bowl and set aside for 5 minutes to "sour".
Combine flour, sugar, baking powder, baking soda, and salt in a large mixing bowl. Whisk egg and butter into "soured" milk. Pour the flour mixture into the wet ingredients and whisk until lumps are gone.
Heat a large skillet over medium heat, and coat with cooking spray. Pour 1/4 cupfuls of batter onto the skillet, and cook until bubbles appear on the surface. Flip with a spatula, and cook until browned on the other side.

12 comments:

K.Nor said...

wahhh k.rose!! naik jet turbo arini ya.. hehee..gebus nyerrrrrr pancake k.rose tu.. best kan.. mmg gebus gebassssssss :)

k.rose.. nak tanya ni, mana lebih sedap dan lebih gebus.. yg ni ke yg biasa guna tu (pancake hajar)? hhee

Kak Rose said...

Nor, AA asik delay jer so amik jet turbo lak... laju sket...

yg ni rasa len sket sbb ada cuka tu kot... dan gebus semacam. best!

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

kak Ros dah tengah malam ni,ada lagi ke pankek tu???

Nieza said...

memang gebus pankek kak rose ni...lama dah tak buat pankek teringin la pula...:)

Uncle Lee said...

Hello Kak Rose, very nice pancakes. Looking at your pics, I think 5 pieces no problems with me.
But first time I see no syrup to go with it?
Like ahemmm, Canadian Maple syrup?
Anyway.....it sure looks real good....
Ada iced coffee? Ha ha ha.
Have a beautiful Sunday.
Lee.

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Rose..
Uihh..tebalnya pancake akak.. Makan sekeping pun dah kenyang ni..
Cucur bom manis akak yg di bawah tu pun tomei sgt.. Bulat2 jer kejadiannya...

Ummi said...

Salam k.Rose, mintak pancake seketuii...gebussnyaaa..nnt bertambah gebu la kalau Ummi yg makan..maintain tembam...wakakkaaa

Kak Rose said...

Ros, sekali ngadap jer...

Kak Rose said...

Nieza, mmg gebu n lembut sangat!

Kak Rose said...

Uncle Lee, kak rose makan dengan madu... tp bukan madu 3 ya! kasi kak rose lagi sweet gitu! ha ha ha jangan marah...

Kak Rose said...

Naz, satu adunan tu dapat 4 keping je... tu yg jadi tembam sangat!

Kak Rose said...

Ummi, kak rose pun dah jadi macam pancake tu... bam bam!