Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, July 29, 2013

Iftar 19-pulut serawa durian+nasi goreng je

 salam 20 Ramadhan dan selamat pagi... kiranya x lama lagi dah raya la kan?... makin lama posa dah x tau nak masak apa pulak untuk juadah berbuka... kalau g pasar ramadhan terlalu banyak pulak pilihan sampai x tau nak pilih yg mana satu...akhirnya balik rumah masak sendiri jugak yang paling afdal kan.. dijamin bersih n x basi....sbb mmg pernah alami bli 2 lauk di param dan kedua2nya basi. malang sungguh hari tu, sudahnya goreng telo mata makan ngan kicap je la. kesian kan... sejak dari hari tu mmg beringat2 sangat masa nak membeli....masak sendiri, buat yg sempoi2 pun ok gak. since ada durian yg bawak balik dari kampung ari tu, en asben nak makan dengan pulut, jadilah serawa durian ni...mekasih mat CMG yang sharekan resepinya. kak rose cnp ya.

BAHAN KUAH SERAWA :-)
1 biji durian, keluarkan isinya
700 ml santan
500 ml air
1 ketul gula melaka, hiris halus* (kak rose guna gula putih sepenuhnya)
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca besar tepung gandum* (omit this one)
3 camca besar air*(*dikacau rata2)
Secubit garam
Gula, jika perlu

BAHAN PULUT :-)
500 g pulut, cuci dan rendam 30 minit, toskan
350 ml santan cair
1/2 camca teh garam
1/2 camca teh minyak masak
1 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PULUT :- Panaskan kukusan. Pulut tadi diletak dalam loyang, masukkan daun pandan, santan, garam dan minyak masak. Gaul rata dan kukus dengan api besar selama 20 minit. Kareh pulut tadi dan sambung kukus 10 minit lagi hingga betul2 tanak.
  2. UNTUK KUAH SERAWA :- Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Tuang bancuhan tepung gandum dan masak 2 - 3 minit lagi hingga kuah pekat. Matikan api.
  3. UNTUK PULUT SERAWA :- Senduk pulut secukupnya ke dalam bekas sesuai, tuang kuah ikut banyak mana yang anda inginkan, boleh dimakan. Kuah ini juga sesuai dimakan bersama roti, lempeng dan juga serabai...
dan nasi goreng sempoi, semua sayur taruk itu dalam.... carrot, capsicum hijau, kacang buncis, putik jagung n kubis dan udang banyak banyak...ada jugak goreng kopok leko nganu mari punya tp x sempat nak amik gambar dah! Syukur Alhamdullilah, kenyang dah dan nasib baik x mengantuk dan letih masa solat tarawih sbb makan pulut tu!

No comments: