Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, April 11, 2012

Kuih vadai

salam dan selamat petang semua... buat kuih vadai ni sbb nak makan puas2.... semalam lepas makan rojak tu ada la kat sebelah tu mamak jual kuih ni.... bli 4 keping jer, nak rasa... mak ai!!! sekeping ceconet tu pun dah 50sen. balik dari situ terus je singgah kat c4 g cari kacang dhal ni.... meh kita buat sendiri barulah dapat makan puas2 kan.... macam kemaruk pulak!

pagi tadi nampak kuih ni kat rumah Watierman, nampaknya menu kita samalah hari ni ya Watie.... tp resepi ni kak rose dapat dari fotopages rinnchan yg pernah jugak kak rose buat dulu.... mmg sedap dan puas ati sangat dengan kejadiannya. makan panas2 dengan secawan nescafe sambil borak2 dihari cuti.

bahan2:

250gm kacang dhal
2 tangkai cili kering, digunting halus
1 tangkai daun kari, racik halus
1/2 lagu bawang besar, diracik (kak rose buh sebiji)
1 camca teh jintan manis biji
1/2 camca teh garam/secukup rasa minyak untuk menggoreng

cara:

rendam kacang dhal selama lebih kurang 4 jam
toskan hingga kering
kisar kacang dhal hingga halus, tidak mengapa jika masih ada sedikit kacang yang x hancur (kak rose guna blend yg kering tu)
satukan semua bahan dalam bekas dan gaul rata
leperkan atas tapak tangan yang dialas dengan plastik yg telah disapu dengan sedikit minyak untuk mengelakkan dari melekat
susun atas dulag yg disapu sedikit minyak
goreng atas api yg sederhana besar hingga kekuningan n garing.

29 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kak Ros vadai dimakan tapi tak pernah buar,tenghari tadi buat rawa tosai untuk makan tengahari .baru nak edit gambar.Pun makanan indiakan.

bintangjauh said...

Salam Kak Rose,

vadai berkacang dhal... sudah berkurun tidak... nak nangies sehingga selinang airmata menitissssss.....

Gimana pun warna goreng ke'emasan kuih vadai empunya Kak Rose begitu menambat selera, lagi-lagi dedaun kari jelas kelihatan petanda cukup lengkap seimbang bahan ramuan disatukan, nak nangies...

Salam manis semanis madu.

moklong said...

tq kak rose sbb kongsi resepi nih. hubby suka sgt mkn...insyaAllah lps ni nk buat la...

Kak Rose said...

Ros, sesekali nak jugak layan tekak dengan makanan yg macam ni kan... selera malaysian!

sama cam tosei ker? anak bujang mmg suka sangat makan tosei ni.

Kak Rose said...

Ratna, simpanlah air matamu... meh kak rose hantakan gambar vadei untuk hilang kempunan....jangan marah ya... gurau aje.

kat sana x jumpa kacang dal ya?

Kak Rose said...

moklong, selamat mencuba ya... puas ati kalau dapat makan air tangan sendiri kan.

Amie said...

Wallaaaa... ni kalau ada depan mata, makan 3 ketui pun tak cukup... minuman nak kena tambah 2 cawan!

Mat Gebu said...

Alamak...terus mengidamm sudah....

Watierman said...

ssalam kak Rose..dalam berdebar-debar ni....terasa nak menjenguk kuih vadai Kak Rose jugak tu....sedap..puas makan kan!..Setakat jam ni...keadaan masih tenang di Penang ni Kak!

tun_telani said...

wah! dh lama tun x makan vadai nih. tgk kak rose buat, teringin la pulak.

ainnoraini said...

Kuih kegemaran kami sekeluarga ni kak rose..saya pun pernah buat jugsk..

Nieza said...

assalam kak Rose, kuih vadai resepi kak rinnchan ni memang sedap saya pun dah pernah buat:)

Rohah said...

Salam kak Rose,
kuih kegemaran ni..lemak2 masin,rangup..tu yg enak tu..

Kak Rose said...

Amie, kak rose pun makan berulang2.... selagi x abes!

Kak Rose said...

Aik Mat? mengalahkan orang mengandung pulak! apa lagi terus la menggodek!

Kak Rose said...

Watie, nasib baik x de apa2 kan... kat sini pun terasa sedikit gegaran... dan 2 kali blackout. takut jugak kan!

dalam takut2 tupun, mulut asik mengunyah kuih vadai!

Kak Rose said...

tun, selamat kedapur n cari stok kacang dhal tu ya...

Kak Rose said...

ainoraini, kalau ramai2 sangat berbaloi kalau buat sendiri kan.... nak bli pun dah 50sen sebiji!

Kak Rose said...

Nieza, mmg sedapkan... dulu kak rose pernah buat guna resepi yg sama jugak!

Kak Rose said...

Salam Rohah,

rupanya ramai yg suka kuih india ni kan...tp mmg sedap dan puas ati kalau dapat makan kuih buatan sendiri!

maszull said...

assalamualaikum Rose...wah sedapnya teringan rasanya nak mkn vadai ni...:)

Kak Rose said...

waalaikumsalam maszull,

kalau teringin boleh lah mencuba... bahan2 pun mudah je kan.

Qasey Honey said...

asslm kak Rose...sedap vadai ni...ade lg x...dh lama Qh xmakan ni...nti QH nk cuba la...tq resepi

Kak Rose said...

Qasey Honey, habes da la....selamat mencuba buat sendiri ya... sedap taw!

Kak Noor said...

Salam kenal Rose. Vadai ini memang favourite Kak Noor. Orang Penanglah katakan. Tapi tu le... nama aje orang Penang, tapi x pernah buat pun. Beli aje... Kalau kat KL ni, kat Jalan Masjid India banyak dijual di tepi-tepi jalan. Senang-senang nanti bolehlah Kak Noor cuba buat ikut resepi Rose. Terima kasih.

Kak Rose said...

Noor, sila la buat ya... mmg banyak jual kat Jln Mesjid India tu... tp x penah bli pun...

Anonymous said...

kak rose, sye dh buat tp nape x bleh nk di bentuk2 kan yer?? frustt nyer. sbb pecah berderai lah.. hmm.. :( - anis

Shartina said...

Kak Rose, saya try tadi tapi bila nak goreng berderai hehe tak jadi..buang je..nasib tak try byk..

eiqa afieyqa said...

Kak rose, ta payah letak tepung eh ?? Hehe