Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, April 17, 2012

Baked ubi keledek

menu minum petang kami berdua hari ni.... ada keledek yg tergolek2 kat dapur tu eloklah jadikan sesuatu yg boleh mengenyangkan perut.... so godek resepi kat Myr.... mak aiii!!! banyaknya resepi berasaskan keledek dan kak rose pilih keledek bakar dalam oben ni... terkenang lak kat kampung dulu2... bakar keledek ni dalam unggun api dan makan ramai2.... sedapnya.... fresh dari tanah terus bakar, mmg manis sangat semanis kenangan itu!

resepi ni kak rose amik dari Myr oleh purplerossa yg katanya dia dapat dari allrecipes.com. terimakasih banyak kerana share resepi ni ya dan kak rose mintak izin nak kongsikan kat sini lak...

ni panas2 lagi... baru kuor dari oben cenonet kak rose
Bahan-bahan
  • 2 sudu besar minyak zaitun (kak rose guna minyak masak biasa jer!)
  • 3 biji ubi keledek
  • sedikit oregano
  • garam secukup rasa
  • 1 sudu kecil serbuk lada hitam (kak rose termiss yg ni pulak...tp ttp sedap n manis!)

Cara-cara

  1. Panaskan oven ke suhu 175 darjah Celsius.Griskan dulang pembakar(gelas atau tin tak kesah) dengan sedikit minyak.
  2. Cuci dan kupas keledek,dan potong kecil2.Masukkan dalam dulang tadi. Tuangkan sedikit minyak lagi keatas ubi dan gaul rata.
  3. Taburkan oregano,garam dan serbuk lada hitam,dan gaul rata supaya kledek tadi disaluti bahan2 perisa ni.
  4. Bakar selama 40-50 minit,atau sehingga ubi masak..Separuh jalan membakar,bolehla dibalikkan2 sikit ubi tadi supaya garing sekata..
  5. Siap untuk dihidangkan..cicah dgn sos cili & mayonis..sambil tengok tv..
sebelum kebakaran.... gaul dengan sedikit garam, minyak dan oregano kering. sayang sekali keledek yg kuning tu berurat tp yg oren sangat lembut n manis.

14 comments:

Watierman said...

Assalam Kak Rose ...kalau En Hubby Watie...mungkin dia dok harap another menu minum petang...the kampung boy style...ubi keledek goreng rather than dibakar dalam oben....nasib Den lah...my Hubby The Kampung Boy!

bintangjauh said...

Salam Kak Rose, terimakasih segunung tinggi dengan idea resepi ini karena kebetulan didapur terdapat banyak ubi keledek bergolek terbiar sebegitu sahaja... ingatkan sedia sahaja pengat ubi keledek&sago sagu namun ter-seram dengan potongan badan yang sudah semakin montel embam... jadinya ini lah cara yang terpaling sesuai untuk Ratna!

Salam manis semanis madu.

Kak Rose said...

Watie, sesekali tukar selera cam omputih gitu... tp hati ttp kampung jugak! tp sedap taw, worth trying!

Kak Rose said...

Salam kembali Ratna...

mmg kalau dipikir nak yg sedap n lemak2 pengat ubi tu, tp badan pun dah macam roti ni camne ek?

kira ok la baked potato ni.... dapat makan without menambahkan banyak lg lemak kan!

Me said...

saya suka keledek oren...

Qasey Honey said...

sedapnya tgk menu tu...sesekali tukar selera cengini pon ok jugak kan...

kakna said...

salam..
di dapur ada keledek.nak masak apa tak tahu lagi.teringat masa bakar ubi satu masa dulu.

HALAMANKU said...

Kak Rose memang uniq.. tapi yang penting mudah nak sediakan... tu yang suker lebur2 pastu taram kak oven.. masuk list kak rose he he he

tun_telani said...

salam kak rose.. kalau kt umah keledek ni mesti rebus. ni mmg mat saleh style nii, siap ada oregano lagi.

Kak Rose said...

Me, keledek oren tu sangat lembut... mmg sedap kalau dibakar dalam oben ni.

Kak Rose said...

QH, sedap n mudah nak sediakan.... cuma membakarnya tu amik masa sket!

Kak Rose said...

kakna, kalau dulu belasah je masuk dalam unggun api... makan rebut2 adik beradik lg sedap kan!

Kak Rose said...

Erma, cubalah... untuk tuko2 selera!

Kak Rose said...

Tun, tuan asal resepi tu pun amik dari mat saleh punya... tu yg ada oregano bagai... kebetulan stok pun ada, terus lah mencuba! worth trying la!