Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, April 17, 2012

Inti kacang merah

salam dan selamat petang semua.... malas sungguh hari ini..... pagi tadi kemaskan paper lama yang bertimbun tu, tp bila dah letak kat luar x de pulak lori yg hari2 lalu dengan tape suara pecah.... suratkabar lama, paper lama, bateri lama..... kadang2 tu sehari sampai 2, 3 kali dia lalu, bila kita tunggu x dak lak! adoyaiiii.... kalau hujan kan satu hal pulak nak kemaskan semula!

tengahari td selongkar fridge terjumpa pulak kacang merah ni yg dah berzaman dok dalam tu... tengok elok lagi terus lah g rendam, ingat nak buat bubur kacang merah tp x dak santan lak.... nak guna santan serbuk nnti x sedap lak, kurang lah lemak nak menepek dibadan kan.... so end-up rebus sampai empuk n blend.... jadikan inti kacang merah ni. resepi dari Myr oleh mama kastam tioman, tp kak rose dah derhakakan sbb blend je kacang tu... nak cepat n senang keja kan.... tq ya mama.... x tau lagi nak wat apa dengan inti ni, sapu kat roti pun ok gak kan... atau kalau rajin boleh buat kuih bom inti kacang merah ni.... tp rajin ker?

Bahan-bahan

  • 500 gm kacang merah
  • 1 1/2 cawan gula pasir
  • 1 keping gula kerek
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 cawan minyak masak

Cara-cara

  1. Kacang merah di rebus sehingga empok. Mama guna pressure cooker, rebus selama 20 minit. sejukan kemudian rebus lagi sekali sehingga betul2 empok.
  2. Tapis buang airnya kalau berlebihan. Masak lagi sehingga iarnya kering.
  3. Masukan gula pasir, gula kerek, minyak masak dan daun pandan. Masak lagi sehingga terasa berat nak mengacau..pekat lah tu..
  4. Bolih lah tutup api..dah siap..
*** kak rose skip step 2... dah empuk terus blend n ikut step seterusnya.

8 comments:

Watierman said...

Assalam Kak Rose ni mesti ada project besar ni...buat pau pun boleh jugak Kak Rose!

Qasey Honey said...

asslm Kak Rose...resepi yg dtgu2 QH ni tau..bru nk cari2 resepi inti kacang merah ni...akak cam tau2 aje gerak hati QH...hehee...suka sgt bile akak tayang resepi ni...QH nk amik resepi ni yer...simpan dulu...

Kak Rose said...

Watie, x tau lg... sbb ni pun buat pasal exsiden... x dak santan! kalau rajin esok leh try buat pau kan!

Kak Rose said...

Qasey honey, silakan... kak rose cuma memanjangkan resepi ni... cuma x tau lagi nak wat apa ngan inti nih!

Rohah said...

Salam kak Rose, dah lama mencari resepi inti ni..bolehlah sy share nanti.Nak tanya kak, "gula kerek" tu apa ya?

Cendana Kasih said...

salam kak Rose..ni mesti nk buat pau kan...kan...kan...hehehe....

kasihredha said...

buat pau sedap ni kak

zila 4ever said...

salam kak rose.
x pernah cuba wt inti kacang merah..nak salin resepi jgk la..kot2 nnt2 bole wt pau..thnks yer kak:)