Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, April 19, 2012

Kuih apam jepun

salam semua.... laju kuih ni terbang dari sarawak mai shah alam.... pada pertanyaan Sue tu, semua pernah kecuali buatnya dan yg paling x leh nak kata.... baru ni tau nama kuih ni.... apam jepun ropanya! pernah makan yg bli kat pasar malam tempat gerai jual apam balik tu... dan dia ada pelbagai inti dalam tu... pilih je mana nak kan... tp bila pagi ni nampak kat rumah Hasue teringin jugaklah nak mencubanya walaupun acuan bulat2 tu nipis jer.... yg goreng telo tu punya, nak jugak menerai... kebetulah inti kacang merah baki buat apam semalam pun ada lagi.... so, ini lah hasilnya.... dan yg pasti x secomel tuan punya resepi tu.... Sue, kak rose cnp resepinya ya.... mintak dihalalkan dan terima kasih bebanyak jugak pada tuan punya resepi asal kh267tm@myresipi. mekasih semua.

mmg kena sabar bebanyak sbb ada 4 jer acuan molat ni, tp koli lak kecik, so buh 3 je at one go!

bahan-bahan:

500gm tepung gandum (kak rose buat separuh je....)
40gm mentega
2 sdt penuh instant yeast **
1 sdt gula pasir **
1-2 sdm air suam **
campurkan bahan ** gaul rata..biarkan sekejap...hingga berbuih & mengembang
3 biji telur - untuk separuh adunan hasue guna 2 biji telur saiz C
510ml santan (dari 1/2 kelapa)..panaskan hingga naik wap aje...sejukkan
1sdt potas (boleh gantikan dgn 1/2 sdt baking soda + 1/2 sdt baking powder)(guna yg substitute)
160gm gula halus
1/2 sdt garam & sedikit pewarna kuning (kak rose x buh kaler- allergic to artificial color la pulak!)
sedikit esen vanilla (klau suka)

bila dah set sebelah atas tu kak rose terbalikkan kat koli leper lagi satu.... senang n cepat sket keja!

Cara-cara:
  1. Tepung dan mentega di gaul jadi saperti habuk roti...ketepikan
  2. Telur dan gula dipukul hingga hancur kemudian masukkan santan ,yeast , garam, dan potas / bsoda & bp..gaul rata.
  3. Masukkan adunan tadi kedlm bekas yg berisi tepung..gaul rata.
  4. Blend kan sikit adunan tadi utk mendptkan tekstur yg lebih halus.
  5. Bubuhkan sedikit pewarna kuning...kemudian diperap selama 4-5 jam
  6. Lengserkan sedikit minyak dgn menggunakan tisu dapur ke permukaan kuali leper (syarat jer..) susunkan acuan diatas kuali...
  7. Sebelum tu sapukan mentega pada acuan..letakkan adunan 1 sudu besar kemudian bubohkan inti kacang tadi..masak dgn api yg perlahan supaya tk hangus..
  8. Kalau nk tau bila boleh terbalikkan...tolak(gerak2kan) sedikit acuan tu ..kalau dah tak melekat makna nye dah boleh...terbalikkan acuan tu kena cepat2 supaya adunan yg sebelah atas tu tk tumpah...
  9. Terbalikkan acuan tu gunakan penyepit sbb besi tu panas...klau dah pro tk pe..hehehe
  10. Kalau yg sebelah lagi tu dah masak...kluarkan dari acuan..sapukan sedikit mentega diatas nye...boleh la disantap... :)
dah siap! meh jemput semua minum petang dengan apam jepun ni

31 comments:

Qasey Honey said...

wah best kuih doremon...hehehe...bru QH tau acuannye mcm tu..bleh la cari nti dan cuba resepi apam jepun ni...tq

tun_telani said...

adoii.. stress betul tun nengok. tun suka makan kuih jepun nih.. tp xde acuan yg sesuai. nnti nk round2 kedai kot2 la jumpa acuan besi bulat2 yg sesuai.

Sheila Shafeareen said...

hai kak rose dah sampai shah alam yee nnt le dia tiga hari sampai petaling pulak...kita x ingat lah neme yg jual kat pasar mlm tu....
mcm nilah bentuk rupanya ada namenya kuih ni...tp kalu dulu2 org letak inti jam nenaskan....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

lajunyer kak rose... pakai enjin turbo ye kak?? ni yg jeles ni org dok umah... nampak jer terus leh godek... yg ada kat opis ni terkulat2 je mandang dari jauh.. huwaaaa... nak buat jugak... tp acuan takdooo....

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..dah sampai sini pun apam ni...saya baruuu je CnP resipi tadi tapi tak tau lagi bila nak buat..Buat minum petang sedap ni...especially ketika suam suam gitewwww

Chah said...

Wah ada kuih doreamon...sizuka datang ni...bagila saya 2 ketoi, lmbatpun xpe sbb koli kecik, saya paham..saya tunggu ni.... Dap tu ngan inti kacang merah...

HALAMANKU said...

akak.. cantik n kemas jek apam jepun tu.. menarik n menyelerakan.. tapau 2 ketui wat minum petang he he he

zila 4ever said...

salam kak
owwhh cmgitu buatnya..acuan tu kita x ada lg kak..nnt2 nk rembat jgk la..nk meneraii..cantik la kak..tadi bru tgok kt dapur sue..:)

Kak Rose said...

QH... he he he kuih doremon...

acuan tu tuk goreng telo punya... nipis je la jadinya!

Kak Rose said...

tun, jangan stress2 ya...

acuan ni kak rose bli masa kat langkawi lg... x silap kat c4 pun ade kot, nnti cuba g cari ya

Kak Rose said...

sheila, kak rose pun penag makan yg kat pasar malam tu... tp x tau la sama ke idok?

selamat mencuba ya!

Kak Rose said...

Madiha, kena tahan sabo... balik nnti terus leh g cari acuan tu... sampai rumah boleh terus godek wat minum petang...

Kak Rose said...

Sue, tak pe, cnp resepi dulu nnti bila sampai seru terus buat jer... mmg sedap makan masa hangat2 tu.

Kak Rose said...

Chah, nnti kak rose anto bekas je boleh?

Kak Rose said...

Erma, ikut acuan tu kemas le jadinya... tp berpeloh jugak nak ngabiskan adunan tu, maklumlah amatur!

Kak Rose said...

salam zila....
ni la penangan bw... nampak je nak makan. nasib baik ada acuan goreng telo, boleh jugak la guna... x de rotan akar pun boleh guna kan!

HaSue said...

Wahh mmg pakai turbo kak rose arini.hihi...
Woo..rupanya ade acuan telo yg tinggi gitu eh kak..nanti sy update lg n bg link entri akk nih sng org lain nk rujuk bg yg nk guna acuan telo tu..hehe..
Teknik guna 2 pan tu mmg sng kan? Cam buat pancake..hehe.sy xleh wat gitu kak sbb acuan ujung tu kn kecik skit,xleh lalu.haha..cantik ah kuih jepun kak rose tu...tserlah kegebuannya.. Akak buat inti sndiri ke?

kasihredha said...

kat kampung saya..panggil kuih jepun.Dan waktu saya ke jepun suatu masa dulu...kuih ni memang ada :)

bintangjauh said...

Salam Kak Rose,

ya ampun... sempurna nya kejadian apam jepang itu terus teruja Ratna!

Jika boleh... sekarang juga Ratna sediakan, malang nya Ratna tidak ada kacang merah atau apa sahaja bahan yang lain sesuai untuk isi-intinya...

Ada cadangan lain wahai Kak Rose...

Salam manis semanis madu.

Kak Rose said...

Sue, sbb teruja sangat tu yg guna turbo tu, laju sket... ha a acuan goreng telo, kira ok la tu kan....

kak rose guna 2 pan, senang sket kan dan inti kacang merah tu buat semalam lagi.

Kak Rose said...

kasih, baru tau nama kuih ni... selama ni makan je taunya!

Kak Rose said...

Ratna, sudah kembali dari bershopping2 ya... banyak memborong? jeles kak rose kat sini!

inti dalam kuih ni boleh saja dipelbagaikan.... apa saja yg berkenan dihati... jem, peanut butter, kaya pun boleh.

Nur-nba said...

Nampak sedap.. Teringin pula nak mencuba..

Me said...

k.ros!!! nak 3 biji.. inti lebihh yeee... sedapnyaaa

Watierman said...

Assalam Kak Rose...lambat dapat tiket bas...nak gi Jepun tak sampai...alahai harap2 adalah Kak rose simpankan sikit...bas yg naik tu pulak..pancit kat tepi jalan...berlari-lari anak nak kejorkan Apam inti kacang merah..homemade Kak Rose ni...pleeeselah kata ada lagi...penat nak sampai sini...tu yg dah lapor balik!

Anonymous said...

salam kak, nk tnye ape nme acuan tu..cz ingt nk g bli sok,,interested sgt2 nk wat...
ain.

Uncle Lee said...

Hi Kak Rose, always impressed with your very creative baking. Wish I am your neighbour, ha ha.
First time I see this 'jepun kuih'.
I think empat pieces will be fine with me.

Kak Rose, here's a recipe for you. I also call it 'the chari pasal cake'. Why?
When hubby dapat the wonderous scent, he sure enquire, 'what you making'?
Then you reply, "I'm all yours". Ha ha ha.

Recipe....'I'm all yours'.
Ingredients:

• 1 (18.25-ounce) box yellow cake mix, plus ingredients to prepare
• 1 (20-ounce) can crushed pineapple
• 1 1/3 cups sugar
• 1 (3.4-ounce) box French vanilla pudding, plus ingredients to prepare
• 1 1/2 cups heavy cream
• 1 cup flaked, sweetened toasted coconut

Directions:

Preheat oven to 350 degrees F.
Prepare yellow cake mix as directed using a greased 13 by 9 by 2-inch pan and bake for 30 to 35 minutes.
While cake is baking, combine the pineapple and 1 cup of sugar in a saucepan, and bring to a boil over medium heat stirring constantly.
Remove from heat and allow to cool slightly.

Remove cake from oven and using a fork, pierce holes into cake. Pour pineapple mixture over hot cake and set aside.

Prepare pudding according to package directions.
Spread pudding over cake and refrigerate until thoroughly chilled.

Whip heavy cream and remaining sugar until stiff.
Cover top of cake with whipped cream and sprinkle toasted coconut on top.

Have fun. If you try this, send me telegram.
I bring chopsticks, ha ha ha.
Have a nice weekend.
Lee.

Kak Rose said...

Nur-nba. sila lah mencuba ya

Kak Rose said...

Watie, sori lambat balas jugak sbb g kenduri kat seremban n terus je balik kg... sian penat berlari ya!

Kak Rose said...

Lee, tq for the recipe

tp takut nak try sbb nnti tak sempat kek nak masak hubby pulak cari pasal! ha ha ha. I'm all yours!

Anonymous said...

Thanks to my father who stated to me regarding this blog, this webpage
is really amazing.

my webpage new cellulite treatment