Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, March 22, 2013

Tumis labu air

 sayur tumis labu air yang kak rose buat tengahari semalam.... meratah ni jer sbb malas nak masak nasik dan  nak kurangkan makan nasik sebenarnya..... tapi kalau ada nasi mmg makan x hengat punya, so lebaik baik malas masal, so x de la nasi nak di lanyak kan.... tapi mengirup sayur ni sampai 2 mangkuk, x pe kan... sendiri mau ingat la!

resepi mudah ni kak rose kongsikan kat sini sekali lagi... resepi asal dari kak besah. mekasih ya
Bahan-bahan
  • sebiji kecil labu air (pastikan ia muda) - buang kulit dgn pengupas timun & dipotong dadu.
  • setengah cekak suhun @ so'un
  • semangkuk kecil isi ayam(hiris nipis) @ udang basah
  • 7 biji bawang merah,5 ulas bawang putih & 2cm halia muda - dihiris
  • 1/2 sudu teh serbuk lada hitam, 1/2 senduk minyak utk menumis
  • (kak rose tambah carrot yg dipotong munger2....)

Cara-cara

  1. panaskn minyak,tumis bahan2 hiris hingga wangi lalu masukkan ayam.goreng hingga ayam layu lalu masukkan 2 mangkuk air.
  2. biar mendidih seketika utk lembutkn ayam pastu masukkan labu air.biar mendidih 3 minit lalu masukkan suhun. masukkan juga serbuk lada hitam. garam & secubit gula.biar mendidih seminit,tutup api dapur & tutup rapat periuk dlm 5 minit utk empukkan labu. kemudian renggangkn tutup periuk utk elakkan labu jd lembik.
  3. bolehlah dihidang panas @ sejuk..

4 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

inilah lauk yg paling menyelerakan tak kira waktu kak rose...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnyaaa... kak rose, kalau saya ratah macam tu jer.. hirup2 kuahnya :D

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kak rose..
kalau masak gini gu nye ngan ikan masin.. uwaaa sedapp.. hirup camtu pun sedap... utk yg berdiet lah.. :D

cik ayu said...

nampak sedap! tq for sharing so may recipes here.. :)