Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, August 5, 2011

Tepung pelita

menu bukak posa hari ke 4... buat kuih yg simple2 dan pasti abes punya.... buat satu adunan dan dapat 20 bekas kecik2 ni.... dan dapatlah jiran kak rose merasa kuih tepung pelita simple ni.... ya lah nak buat kotak2 cantik guna daun pandan/pisang tu mmg x pandai la.... jd macam sampan yg nak tenggelam jer... dalam bekas plastik pun x pe yg penting isinya kan.... nntilah kalau ada masa nak jugak belaja melipat kotak yg cantik tu....

dan banyak kali buat kuih ni tp nak jugak kak rose tepek resepi mabeles dari Yani@Myr ni kat sini untuk kita sama2 share kan....

Bahan-bahan ( 12 cups- bergantung pd saiz bekas )
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit kapur dan sedikit garam

Cara-cara
1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
2. Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
3. Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap.
5. Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi.
Sejukkan dan boleh simpan dalam peti sejuk jika mahu

nyaman je bila makan sejuk2.....

12 comments:

Cheq Sue said...

huhuhhhh... terliur nih... sedapnya makan sejuk2

Mas said...

mas suka tepung pelita kak yani ni..
memang sangat sedappppp....

tun_telani said...

kak rose, tun pun kalu buat mmg letak dlm bekas gini je laa.. xpandai jugak nk wat bekas2 mcm kt pasar malam tu. yg penting sedap kan =)

HALAMANKU said...

mmmm sedapnyer.. mkn time sejuk2 sedap jek lalu kat tekak.. samalah kak erma watpun buh dlm bekastu.. senang kejer.. nak masuk petisejukpun kemas n senang...he he he ader lagi?

kasihredha said...

saya pun tak pandai nak buat kotak dengan daun pisang tu kak..entah apa2 jadinya :)

Kak Rose said...

cheq sue, hmmm sedap sangat makan sejuk2...

Kak Rose said...

Mas, sejak jumpa resepi ni terus pandai buat tepung pelita... mmg terbaik kan.

Kak Rose said...

tun, buat mana yg senang... yg penting isinay kan... mmg mabeles resepi ni..

Kak Rose said...

erma, sekarang ni semua nak senang kan...lg pun kadang2 susah nak cari daun pandan/pisang tu. alasan?

Kak Rose said...

kasih, td ada tengok kat rumah Azlita masam manis cara nak buat kotak tu... tp x brapa rajin lak!

Kak Aya said...

saya nak cuba hari ni..bole ceduk resipi kat sini?

Lawa Collections✿ said...

kak, sedapnyaa.. saya nak mintak resepi ni tau...