Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, August 10, 2011

Gulai udang ngan nenas

Asalamualaikum semua..... kejap je dah hari ke sepuluh kita berpuasa, Insyaallah dengan izinnya.... dan bila berpuasa ni macam2 tekak nak makan... banyak karenahnya.... dan satu lagi tangan ni sangat rajin mengetik nak melawat rumah kawan2 yg menayangkan menu2 mabeles tu.... bila nampak je semuanya nak makan dan nak kena buat lah kan.... susah jugak nak melayan tekak dibulan puasa ni kan.... dan juga bulan mengumpul lemak2 sbb asik2 masak gulai jer.... udang ni abang bli masa g sabah ari tu.... meh tengok resepi gulai yg kak rose cnp dari rumah CMG.... mekasih ya mat, tp kak rose x de le udang pengantin/kaki merah tuh!

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor udang kaki merah@udang pengantin, dibersihkan
1 biji nenas sarawak saiz sederhana, kupas kulit, belah dan hiris sederhana tebal
2 batang serai, dititik
3 helai daun limau purut
1 keping asam gelugor
200 ml pati santan
1 liter santan cair
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras
1/2 inci belacan (kak rose x letak.... hmmm x makan belacan daaaa)
3 keping hirisan lengkuas
3 biji cili merah + 10 biji cili padi
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan serai dan bahan kisar halus, tumis hingga harum dan pecah minyak. Tambah nenas dan udang gaul rata, masak hingga udang bertukar warna.
  2. Tuang santan cair, kacau perlahan dan biar mendidih. Masuk asam gelugor dan juga daun limau purut. Tambah pati santan, kacau dan biar mendidik perlahan, gunakan api kecil dan kacau sekali sekala.
  3. Masukkan garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain....Sedapppp...Neo pun boleh pengsann >_<


14 comments:

anymz said...

wah kak rose sodap boto nampaknya tu..ado ikan masin tak tu?..:)

Kak Rose said...

anim, sudah mesti.... ikan kurau masin yg teramat sodap!

tun_telani said...

kak rose, sama laa kita. puasa nih, mmg mcm2 terasa nk makan. pastu nnti mula laa tension bila makin membulat.. haha.. sedap nmpk gulai akak tu.. tun sblm ni x mkn gak belacan, duk sarawak ni alhamdulillah, belacan dia x gatal.

Sofea said...

betul tu k.rose..bila tgk kat blog mmber2 masakan yg best2..rasa mcm nak buat semua, sedap tgk gulai udang nenas tu!

cik cek said...

Kak Ros sedapnya....:) kechur lagi...he he :)

Naz said...

Assallamualaikum kak Rose..
Wah bestnye.. Mak Naz suka masak cam ni tp selalunya mak tak letak bawang.. Uihh,, meleleh dah air liur ni.. Sib baik dah berbuka..hehehe

kasihredha said...

perrggghhh sedapnya kak

P/S kak saya buat roti jala guna resepi akak..nanti jengok blog saya ye. TQ kak

Kak Rose said...

tun, tekak jahat kan... x reti bahasa ker? he he he

Kak Rose said...

Sofea, itulah cobaan kan...

Kak Rose said...

cik cek, kena cari udang n noneh jugak la nampaknya....

Kak Rose said...

Naz, kak rose pun sllu x letak bawang, yg ni try resepi CMG tu yg ada bawang tu... sedap gak, manis!

Kak Rose said...

kasih, terguda ngan gulai udang?

cantik dah tu roti jala tu... lawan lak ngan gulai. hmmm

Rosita Vargas said...

Excellent very tasty and original recipe, I loved, I would try and hugs.

obat jerawat herbal said...

sukses selalu gan..