Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, June 9, 2015

Nasi ayam

 nasi ayam butter yang kak rose buat beberapa hari lepas.... terasa sangat nak makan nasi ayam walaupun dengan bahan sampingan yang ada saja, jadilah buat hilang kempunan nak makan. resepi nasi ayam butter, kak rose tepek kat sini untuk sesiapa nak mencuba....

Bahan-bahan
UTK NASI

  • 3 cawan beras - basuh dan toskan
  • 31/2 air rebusan ayam - bergantung jenis beras
  • Rempah tumis (kayu manis,bunga lawang, cengkih, pelaga..)
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 1 inci halia - ketuk
  • 1 sudu serbuk pati ayam
  • 1 helai daun pandan simpul
  • 1 batang serai ketuk (kak rose x letak)
  • 2 sudu besar butter
  • garam
>> Panaskan butter. Masukkan rempah tumis, hingga naik bau.. Masukkan bwg, halia.. Tumis lagi. Masukkan pula air rebusan ayam, daun pandan, serai, serbuk pati ayam dan garam secukup rasa. Masukkan beras dan pindahkan ke dalam rice cooker. Masak seperti biasa.
 ayam goreng madu untuk nasi ayam yang seadanya ini....

UTK AYAM GORENG MADU

  • Ayam rebusan tadi
  • 3 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar madu
  • 1 inci halia - parut
  • 2 ulas bawang putih - parut
  • blackpepper - optional
  • bleh tambah minyak bijan jika inginkan lebih wangi
Campurkan semua bahan. Perap lebih kurang satu jam atau lebih. (hana perap 20min jer) Panaskan minyak (gune minyak sedikit sahaja asal tenggelam paras setengah ayam). Goreng ayam tadi hingga keitam2an. Jgn hangus sudah! Jika ingin dibakar boleh juga.Hidangkan dengan nasi ayam, sup n sos tadi dan juga dengan daun salad@ kubis, tomato dan timun.

 UTK SUP
  • 1/2 ekor ayam size kecil - potong
  • 1 sk serbuk@kiub pati ayam
  • 1 batang saderi - potong
  • 2 inci halia - ketuk
  • Air secukupnyer
  • garam
  • daun bawang dan bawang goreng
Rebus semua bahan sehingga ayam masak. Toskan ayam dan ketepikan. Masukkan daun sup dan bawang goreng. Siap utk hidangan sup.
 

UTK SOS MERAH

  • 3-4 batang lada merah*
  • 2 ulas bwg putih*
  • 2 biji tomato*/bleh juga gune tomato puri 
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos chili
  • 1 sudu kecil cuka
  • 1 sudu besar gula
blend yang bertanda *. Masukkan dlm periuk/kuali dan masukkan sos,cuka, gula n garam. Didihkan sehingga kuah agak2 pekat n matikan api. (kak rose x masak pun, terus cam tu jer pun dah sedap!) 
UTK SOS HITAM@KICAP
  • 3 sudu besar kicap
  • 1 sudu kecil madu
  • 2 sudu besar air rebusan ayam ( kak rose buh lebih air rebusan tu )
Campurkan semua. ketepikan.

9 comments:

Shamsiah Abdul Rahman said...

Aduhai Kak Rose,
Nasik ayam la yg Sham paling liat nak buat.
Tang ayam.. tak pernah yg menjadi.
Pening kepala.. beli jer ayam golek.

Cemara Vitaloka said...

Website of yours is very nice, and it is also good to read. Anyway a success continue to make you the owner of this blog.
Obat Pengurang Nafsu Makan

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


intan rh said...

Kak Rose, saya pun selalu failed bila part nak masak ayam tu. Macam2 jenis ayam jadinya.. :)

Giska Masha said...

Hopefully not soon recover, visit my web :
Obat Sulit Bernafas
Obat Agar Awet Muda

pemi amalia said...

Be like a tree, although often stoned, he responded with a sweet fruit. Obat Rambut Rontok
Toko Herbal di Tasikmalaya
Obat Anti Stres Meredakan Depresi dengan Cepat
Obat Rabun Jauh

Wilandita Rumaidha said...

Acne is a skin problem that is often experienced by most people and are usually marked by the appearance of spots in some parts of the body such as the face, back, and chest.
Obat Bebas Jerawat

Kemanapun Ada said...

Really your blog is very interesting.... it contains great and unique information. I enjoyed to visiting your blog. It's just amazing.... my blog: Tips Atasi Flu Pada Anak dan Dewasa

Sehat On Herbal said...

thank for to information, thanks to your article. Thank you, I've recently been searching for information about this topic
for a while and yours is the greatest I have found out so far. berikut ini adalah artikel yang membahas tentang Manfaat Jahe Untuk Impotensi atau Disfungsi Ereksi || Dampak Negatif Karena Terlalu Sering Berhubungan Seks || Ternyata Buah Dan Sayuran Ini Bisa Merusak Kualitas Sperma || Agen Vig Power Capsule semoga bisa berguna dan dimanfaatkan dengan baik. Atas kekurangannya saya ucapkan mohon maaf, dan atas perhatiannya saya ucapkan terima kasih.. hee