Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, June 7, 2015

Ayam goreng kunyit

 Asalamualaikum dan salam hari minggu ya kawan kawan.  apa hidangan untuk keluarga dihari cuti ni ya? pastinya ada sesuatu menu yang istimewa buat insan2 tersayang dirumah... jangan jadi macam kak rose ni sudah la ya. mata dan tekak tak boleh nampak tayangan amal dari kawan2.... dan ayam goreng kunyit ni ternampak kat blog CMG, terus lah merajinkan diri menggodek fridge... kebetulan main ingredients tu ada, boleh jugak buat lauk tengahari kan.. tapi kan kak rose ni tak rajin nak memotong segala bahan tu, so semua masuk blender n trenggggg.... dah boleh terus tumiskan.... dan fillet ayam tu kak rose goreng dulu sekejap baru masuk dalam tumisan.

kalau nak resepi yang complete, meh kak rose tepekkan resepi dari CMG ni. mekasih ya Mat kak rose mohon panjangkan resepi che Mat.... semuga memberi idea kepada kawan2 yang lain untuk menyediakan hidangan buat keluarga. tapi jangan ikut cara kak rose yang pemalas tu ya!

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram dada ayam atau mana bahagian ayam yang anda suka
1/2 camca teh garam*
2 inci kunyit hidup*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*(*ditumbuk halus)
4 tangkai kacang panjang
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 ulas, bawang putih, hiris
1 biji cili hijau, potong kasar
1 biji cili merah, potong kasar
Sos ikan secukup rasa
1/2 camca teh gula (optional)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dada ayam dihiris memanjang, cuci dan toskan (che mat guna dada ayam tanpa tulang). Gaul dengan bahan2 bertanda (*), dan perap 30 minit, simpan dalam peti sejuk. Kacang panjang dikerat pendek, cuci dan toskan. Ketepikan/
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar). Tumis bawang putih hingga harum, masukkan ayam yang diperap tadi. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga isi ayam berubah warna.
  3. Masukkan bawang besar, cili hijau, cili merah dan kacang panjang. Kacau rata dan masak hingga semua lembut. Masukkan gula, jika suka dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Kacau rata dan masak sekejap. Boleh matikan api, hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.

2 comments:

Torviewtoronto said...

wonderful combination

resep kue kering said...

nampak sedap aje cik jelly ni, boleh cubelah kalau gitu. tengok juge ye recipe saye di resep bolu kukus