Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, October 13, 2014

Getuk ubi gulung

Ubi kayu yang dah tak nampak ubinya.... kreatif sungguh bloggers masak2 ni kan. terima kasih kepada Hesti's yang sangat kreatif mentransformkan ubi menjadi kueh yang sedap dan cantik.... kalau tengok kat blog dia pasti terus nak mencuba dek kecantikkan pembuatan dan presentation nya! cantik sungguh2! teliti n neat sangat.
 
 itu yang buat kak rose terasa sangat nak mencubanya....tapi biasalah keras tangan kak rose memang tak mendapat kejadian seperti yang Hesti tu buat.... tapi yang ni pun sudah Alhamdullilah buat kak rose, mungkin next time boleh buat yang lebih elok kan? Insya Allah. apa pun memang sedap ubi gulung ni.  mintak izin ya Hesti dan didulukan terima kasih. meh kak rose kongsikan resepinya kat sini.


Bahan2:

Ikg ubi, dikupas n kukus
90 grm gula pasir
1 sudu makan butter
sedikit warna merah

taburan (kukus)

1/2 biji kelapa parut putih
sedikit garam
sehelai daun pandan

Cara membuat:

 Haluskan ubi yang telah dikukus tadi dalam keadaan masih hangat, kemudian masukkan butter dan gula, sebatikan.
Bagikan menjadi 2 bahagian, warnakan satu bahagian dan ratakan.
Siapkan loyang yang dialas dengan plastik dan ratakan adunan yang putih dengan cara tekan2. kak rose buat macam hesti, giling antara 2 lapisan plastik, semakin tipis semakin banyak gulungannya.
Tambahkan adunan merah diatas adunan putih dan tekan2 agar padat. kak rose giling berasingan dan letakan keduanya berlapis dan gulung.
Keluarkan adunan dari loyang dan letak atas buluh penggulung shusi yang telah dialas plastik dan gulung sambil ditekan2 agar padat gulungannya. biarkan sebentar  dan potong ikut suka.
Sajikan dengan taburan kelapa kukus tadi. 

setelah berusaha bersungguh2, ini lah hasil dari keras tangan kak rose ni, bila dah dicampur dengan gula dan butter, adunan tu jadi lembik lak... agaknya kalau dapat ubi yang jenis empok tapi tak berair lagi cantik kejadian gelung ni kan.... tapi rasa memang sangat sedap buat orang yang suka pada singkong. yang kelakarnya selamanya ingatkan singkong tu kangkong!

2 comments:

HomeKreation said...

Aslmkm KakRose cayang. Ooo... camtu rupa nya... bahan2 pun tak remeh, bab gulung tu jer bunyi cam susah sikit. Tingin nak rasa & cuba buat tapi ubi lak takda....Maceh ya KakRose tag Along!

Kak Rose said...

Waalaikum salam Along, tu la jadinya bila tak pandai nak menggulung tu.... rasanya kalau guna pemotong yg comel2/bunga2 pun cantik jugak kan.