Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, October 27, 2014

Ubi ungkep

resepi jawaku... ubi ungkep yang sedap buat orang kampung macam kak rose ni.... kalau dapat ubi yang lembut gebus lagi la sedap kan....tapi camner nak pilih ubi yang elok pun tak tau, main amik jer, masa beli tu macam elok jer diluar tapi bila direbus tak mau pulak dia jadi gebus gebas gitu! walaupun empok tapi x gebu, tapi tetap jugak abes dimakan... maklumlah sekali sekala buat mmg terasa sangat nak makannya! tekak jawa la katakan! resepi nya kak rose kongsikan kat sini ya...

Bahan-bahan

  • 1 kg ubi - potong spt nak merebus dan bersihkan.
  • 4 sb ketumbar* - hana campur jintan tp lebihkan ketumbar
  • 3 biji bwg merah*
  • 3 ulas bwg putih*
  • segengam ikan bilis*- lagi byk lagi best.. (kak rose nyer terlebih suda....)
  • sedikit kunyit
  • garam secukup rasa.
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara
  • Tumbuk bahan*.
  • Tumiskan bahan* dalam kuali hingga berbau harum..dan masukkan garam
  • Masukan ubi dan gaul rata
  • Masukkan air hingga paras ubi/menutupi ubi
  • Tutup kuali, dan biarkan sehingga ubi empuk.
  • Apabila air ubi hampir kering, buka tutup kuali dan kacau rata supaya tidak hangit.
  • Kacau perlahan sehingga air ubi kering.. tutup api

4 comments:

.:MamaDhiaAdwa a.k.a Yana:. said...

mak saye penah buat kak..memang sedap..hhmm..lame tak makan..

Amie said...

wong jowo memang orak kelalen iki

Kak Rose said...

MamaDhia, sedap pada yang suka ubi..

Kak Rose said...

Amie, kadang2 pengen mangan seng koyok ngene! enak!