Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, October 19, 2014

Cara mendapatkan pati pandan juice

Asalamaulaikum dan salam hari minggu dan selamat berrehat2 kepada yang bercuti... buat tukang dapo macam kak rose ni memang tak de la cutinya... tapi selalunya ada malas juga mau masuk itu dapo! asik melayan blog sana sini dan terjumpa lah camner nak buat concreated pandan juice ni, since daun pandan pun banyak, mula lah nak mencuba untuk lihat apa hasilnya...

rupanya mudah jer nak buatnya.... just blend daun pandan bersama sedikit air dan simpan dalam fridge, dan untuk mendapatkan jus yang benar concentrated biarkan dia dalam fridge selama 4 hari... clorofil akan mendak kebawah..... dan ini hasilnya selepas kak rose simpan dalam fridge selama 2 hari.... nampak kan mendapan dibawah gelas tu....itulah dia pati pandan jus tu.. kalau biarkan sampai 4 hari, baki air mendapan itu akan bertambah jernih.

 dan inilah pati pandan homemade, sangat hijau untuk adunan apam kentang kak rose.... yang penting bau pandan yang sangat harum untuk kuih ni..bau pandan yang asli, tidak sama seperti essence pandan yang baunya sangat menyucuk!

apam kemtang hijau dengan menggunakan home made jus pati pandan...sangat harum bau pandannya. so kalau kawan2 nak menggunakan jus ni kena lah buat in advence, at least 2 hari sebelum nak gunakan.... tapi the best result is after simpan selama 4 hari sehingga air yang tinggal benar2 jernih bila semua clorofil dah jadi mendapan, pati pandan.

5 comments:

Mummy Dina said...

oo..baru tau kena simpan bagi mendap dulu..selalu saya tapis je..

sud@is said...

Kuih ayu ke tu, memang sedap kalau ori pandan

Kak Rose said...

Mummy Dina, kak rose pun baru tau jer.. sama2 kita kongsikan.

Kak Rose said...

sud@is, apam kentang dengan kaler hijau dari pati pandan tu. mmg harum bau pandan dia.

Unknown said...

laaa ye ke...baru tahu..selama ni lepas blend tapis terus amek je airnya..patutlah kaler tak cantik sgt...
thx oak share tips..