Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, December 17, 2020

Kerabu mangga a la Thai

Rezeki datang memang tak salah alamt kan... pepagi balik dari ber brisk walk tu ada kawan offer mangga putik ni... katanya mangga ni sedang lebat berbuah kat kebun belakang rumahnya, tapi sayang nya hujung bulan ni kena berpindah ke Kota Kinabalu pulaknya... sayang nak tinggalkan... so dia pun pesan kalau nak amik jer buahnya daripada terbiar, maklumlah tuan rumah dah terbang jauh kan...
dan ini lah dia. tak lah putik sangat mangga yang dia bagi pagi tu... sangat sedap dibuat kerabu macam ni. meratah jer pun sedap weiii..nak buat makan colek pun boleh ataupun taburkan dengan asam pakchu mesti sedap sangat nih...eh!!!! menjejeh ailio sambil menaip nih!
fresh mangga kak rose buat kerabu a la thai ni... jom tengok resepinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 - 3 biji mangga muda (ikut saiz, kalau kecik guna 3, kalau besar guna 2)
1 biji tomato, belah 4, buah bahagian tengahnya dan hiris
1 biji bawang besar, mayang halus
1 genggam kacang tanah yang telah digoreng tanpa minyak, buang kulitnya dan tumbuk kasar
1 genggam ikan bilis, dibersihkan, dan goreng hingga garing
4 biji cili padi, hiris halus (kak rose buh dua biji je)
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 1/2 camca besar sos ikan (omit yg ni gantikan dengan garam jer)
1 camca besar penuh gula
1 biji limau nipis, perah jusnya
sedikit carrot sagat - yg ni kak rose tambah.


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas mangga muda, kemudian rendam dalam air 15 minit untuk membuang getahnya. Toskan dan hiris halus. Masukkan ke dalam mangkuk bersama hirisan bawang dan tomato. Gaul rata. Ketepikan.
  2. Satukan sos ikan, gula, bawang putih, cili padi dan jus limau nipis dalam mangkuk, kacau rata2 dan curah dalam mangkuk berisi mangga hiris dan bahan2 lain. Gaul rata. Tambah kacang tanah dan ikan bilis, gaul lagi dan sesuaikan rasa. 
  3. Alas bekas sesuai dengan daun salad. Alihkan kerabu atas daun salad dan abur sedikit ikan bilis goreng dan kacang tanah yang telah diasingkan atasnya sebelum menghidang. Hidangkan segera bersama nasi dan lauk2 lain.