Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, August 14, 2014

Bebola ubi keledek

 sedapnya untuk kudapan petang2 bersama secawan teh o panas2......

 bebola ubi keledek yang dah lama buat tapi nak jugak kongsikan kat sini... ade yang berbedak dan ade jugak yang bogel jer.... pilih jer la mana yang berkenan dihari untuk dingap kan... kalau tak berbedak pun memang keledek tu dah sedia manis, tapi akan bertambahlah sedapnya bila bertambah gula dalam adunan tu.... tapi berpada2 lah dengan tahap kemanisan tu agar tak memudaratkan kemudian nanti kan...

yang ni kak rose main taruh jer tepung dalam adunan tu asalakn boleh dibentuk tu kira ok la kan.... tapi kalau nak yg perfect dengan resepi boleh tengok resepi dari vida@myr ni... pasti cantik jer nanti kejadiannya...

bahan2

  • 2 cawan ubi keledek-rebus&mashed
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu baking powder
  • tepung secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit garam
  • 3 tsb gula (yg ni kak rose tambah)

Cara-cara

  1. Masukkan ubi, BP, telur dan garam ke dalam mangkuk. Tambah tepung sedikit demi sedikit. Uli sehingga tak melekat di tangan.
  2. Buat bulat-bulat kecil. Goreng dalam minyak panas sehingga perang.

2 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Cantik pulak tengok yg berbedak tu kak rose, dah macam donut bebola pun ye tu :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Cantik pulak tengok yg berbedak tu kak rose, dah macam donut bebola pun ye tu :)