Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, June 11, 2013

Goreng keledek + sambal kicap

 menu minum petang tadi... goreng keledek dengan sambal kicap jawa yang power. mmg dah jadi satu kemestian kalau makan gorengan mesti nak cicah dengan sambal kicap ni. jawalah katakan...tp rasanya kalau orang sebelah negeri johor inilah regu bila makan gorengan kan... dan sambal kicap ni pun ada macam2 versi, ada yang goreng segala bawang n cili bagai macam  kak rose pernah buat untuk soto masa raya dulu dan kali ni kak rose amik resepi cam hana buat, semua fresh punya...

Bahan-bahan
  • segenggam cili padi - leh cmpur ngan lada merah klu tk mo pedas sgt  
  • (ikut kepedasan memasing la ya- pandai2 lah ejas)
  • 2 ulas bwg putih
  • kicap manis secukupnyer
  • gula putih - hana tambah gula merah skit
Cara-cara
  • tumbuk cili, bwg putih n gula. dh lumat masukkan kicap dan gaul rata.
  • klu blend - jgn letak air byk. blend gune kicap tuh jer n skittt jer air.
  • ok dah! siap! :)
  • ada org letak limau...tp kita tk suka...:D.
  • Sambal nih tahan berbulan2 jika diletak lam peti ais.
kak rose pun suka buat sambal kicap ni banyak2 n simpan.... bila2 nak makan dah ada. maklumlah jawa, x leh nak tinggal sambal kicap jawa nih!

3 comments:

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum kak rose..

Kak, Nadz suka buat sambal kicap ni cicah dgn pisang goreng..sedapnya kak...

Torviewtoronto said...

deliciously done looks wonderful

Norzila Zakaria said...

sedap sgt gini kak..memamng lawan dia ni..