Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, September 29, 2011

Little wok appom

dah ready ... boleh la dingap!

selamat petang semua..... dah minum petang ya? kak rose terjumpa resepi apom ni semasa jalan2 merempit kerumah orang.... little wok appom, tp kak rose ada big wok aje! lain sikit dari resepi apam lenggang yg pernah buat dulu.... tp rupa dia seakan apam lenggang la kan. rasa x tau lg sbb ari ni menghabiskan posa ganti yang asik tertangguh tu....resepinya kak rose amik dari blog Lily Wai Sek Hong, terima kasih ya dan kak rose mintak izin nak sharekan kat sini pulak....

x pandai nak melenggang lebar2...kena praktis lagi nih!

Ingredients:

1/2 cup + 2 tbsp rice flour
3 tbsp all-purpose flour
1/2 tbsp cornstarch
1 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
1/2 tsp salt
3 tbsp fine granulated sugar
2 eggs
100 ml thick coconut cream
50 ml water

kena lipat masa masih dalam koli sbb bila dah angkat nnti keras, patah2 pulak!

Method:
Sieve the dry ingredients into a mixing bowl and add in the rest of the ingredients and mix well until sugar is dissolved and there are no more lumps in the batter.
Let batter sit for 30 minutes.
Heat the tiny wok on low heat and grease light with oil.
Pour in a scoop of batter(
Cover with a lid to fasilitate cooking.
When the edges are golden brown, scrape the sides and fold in the sides to cover the hump.
Remove on to a cake rack to cool.
Make more apong/appam with the rest of the batter.
Apong/appam is ready.
Enjoy

jemput makan semua...

7 comments:

Ida,Japan said...

apom cam ni mnk ngan aiskrim sedap jugakk agaknyer ye kak ros...

Cendana Kasih said...

sedapnyer..kalo kat pasar malam cina mmg banyak jual kuih ni..wangi semerbak jer baunya...dah ada respi ni bolehla cuba...tq

ady said...

as-salam kak rose
selalunye apom macam ni mkn dgn gula merah(bukan gula melaka) dan kelapa parut..sedap!!!!

kasihredha said...

sedap makan dengan kelapa parut :))

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sedapnya tgk appom tu akak... diana mmg suka makn nie.. dah lama x buat dah.. nnt bole buat yg nie.. sedaaap!

HomeKreation said...

Aslmkm KakRose. Boleh lah nanti Along rasmi kuali yg beli kat CikMi tu... dah >setahun tak rasmi2 pun lagi. TQ KakRose cayang.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Rose..lapar lak mlm singgah tengok apom nih!