Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, March 7, 2010

Pulut gulung serunding

dek teruja sangat tengok pulut gulung ni d blog Recipe Today dan d MyResipi oleh citarasawan juga dirumah hana kak rose pun cuba juga nak buat. tapi seperti biasalah kak rose nyer keras tangan.... buat keja sememeh.... dah cuba sebaik mungkin tapi dek tangan ni keras sangat maka cam nilah kejadian pulut gulung kak rose ni..... kesian dia kan.... buruk je rupa.... tapi yang penting rasanya kan.... terima kasih pada citarasawan dan hana juga kerana kongsi resepi ni.... siap ajar camna nak gulung lagik..... kak rose nak kopi resepinyer kat sini ya.... dan serunding udang kering tu kak rose amik resepi dari rumah CMG atau boleh gak tengok sini....

Bahan-bahan
  • 300gm beras pulut
  • 100ml santan pekat KARA
  • 100ml air
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 3 helai daun pandan
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • sedikit pewarna kuning
  • Serondeng Daging atau Ikan Kak Wan beli yang dah siap
Cara-cara
  1. Rendam beras pulut semalaman bersama serbuk kunyit dan pewarna kuning. Toskan dan masukkan ke dalam loyang bersama santan, air dan daun pandan. Kukus selama 25 minit.
  2. Alas loyang empat segi dengan daun pisang (hana gune cyling film). Ambil pulut dan ratakan kedasar loyang dan taburkan serondeng tadi ke atas pulut.
  3. Gulung pulut seperti membuat swiss roll.
  4. Kaedah Lain : Alas Loyang dengan seaweeds dan gulung dengan kemas. Boleh juga guna bamboo mat untuk mengulung ala-ala sushi gitu..

dah siap gulung.... jom minum sambil makan pulut gulung serunding nih... (huuuih....bepoloh den nak menggulung nya.....)

5 comments:

ain said...

cantik lah pulut gulung serunding kak rose. kretip!!

Kak Rose said...

ain, nengok orang buat kita nak buat gak tapi sememeh je.... x pe kan yang penting sedap....

Fiza Nordin said...

mula2 aritu saya nampak ni kat umah hana...pehtu beria p beli pulut & serunding.mmg semangat sungguh...biler dah ade sume bahan...penyakit tak teringin pulak rasuk 1 badan,sekat tekak!adeh...kene tunggu dulu la...hahaha!!!

pst,ni mcm nak mai dah ni...

Kak Rose said...

fiza, tentu lepas ni tekak tu teringin nak makan sbb tengok kak rose nyer....yang sememeh tu...

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.