Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, August 11, 2016

Untuk yg sakit gg

 bubur nasi a la mek d untuk orang yang sakit gigi... bila sakit gg ni memang rasa semua pun jadi sakit... nak makan semua pun rasa tak berselera kan... so apa kata suggestkan makan bubur nasi ni... walaupun katanya masih tak berselera tapi menambah jugak sudahnya... Alhamdulillah, walaupun masih sakit tapi at least makan tetap kena jugak... dan esoknya gg dentist n cabut jer gg tu... rongak sudah! jom tengok resepi bubur ala mek d yang sedap nih..

Bahan-bahan

  • 1  cwn beras 
  • 1 1/2 inci halia di ketuk / titik
  • 2 sk serbuk pati ayam / 1 kiub pati ayam
  • 300gm isi ayam / 1/4 ekor ayam
  • sedikit garam
  • 1 liter air
  • * GARNISH *
  • lada merah
  • daun bawang n daun sup
  • sedikit mninyak bijan
  • * AKSESORI TAMBAHAN *
  • ikan bilis n kacang digoreng
  • lada jeruk
  • Cara-cara

  • Rebus ayam hingga empuk. Keluarkan ayam dan toskan airnya. Air rebusan ayam jgn dibuang.
  • Basuh beras bersih. Masukkan beras dlm periuk lebihan air rebusan ayam. Masak beras hingga kembang, masukkan air sikit-sikit. ** Masak bubur ikut suka lembut mcmmana kita nak
  • Bila bubur hampir masak masukkan halia, pati ayam dan sedikit garam.
  • Bubur bolehlah dihidang dgn ayam rebus tadi (siat kecil), bawang goreng, lada merah n daun sup. Titiskan sikit dgn minyak bijan. sedap mkn ngan ikan bilis n kacang goreng, cili jeruk atau sambal kicap.

5 comments:

Obat Penetral Asam Lambung said...

wuiiiih mantap nih CHEF boleh ane coba ga kayak nya enak nih..

adarnadzmie said...

saya yg x sakit gigi pun tgk bubur ni terluir aihh...hehee

Obat gagal ginjal tanpa cuci darah said...

Wuiiiih Mantap Sekali Chef Boleh kagak aku nyicipin

OBAT HERBAL MAAG KRONIS PALING AMPUH said...

Wuiiiiihh Mantap banget yanh chef boleh ga aku nyicipin

OBAT GASTRITIS YANG SUPER AMPUH said...

Memang Sangat Lezat Sekali Masakan Mu Chef . Jadi ngilir aku liat nya jadi lapeeeeeer aduuuuuh.... http://goo.gl/jwkjIU