Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, August 14, 2016

Cucur kentang air panas

 cucur ubi air panas yang lembut gebus untuk minum petang... cucur apa pun memang pebret kak rose, selain sedap dinikmati panas2 bersama secawan teh, yang pastinya ianya mudah disediakan... orang tak rajin cam kak rose ni memang nak yang mudah dan cepat disediakan jer... tak perlu berlama2 bersauna kat dapo kan... yang penting tukang rasa pun tak de nak komplen... hahaha.. resepinya mudahnya.... tapi kejadian cucur kak rose tak bulat2 pulak... camner tu?

Cucur Kentang air panas

Bahan2:
3 cawan tepung gandum
3 cawan air panas mendidih/menggelegak
2 biji kentang (potong dadu) tak perlu rebus
Serbuk kunyit
Kiub ikan bilis
Kucai (tak letak)
Bawang besar (potong dadu)


Cara:

Gaul rata tepung, serbuk kunyit dan kiub ikan bilis.
Kemudian bubuh bawang besar & kucai & kentang.
Gaul rata. Kemudian tuang air panas mendidih/menggelegak.
Gaul guna senduk kayu.
Tunggu adunan suam sikit dan gaul rata.
Adunan memang akan jadi likat, jgn risau.
Jemput adunan guna tangan ja.. sama mcm kita nak wat cokodok pisang tu.
Goreng. In sha allah bulat2 jadinya dan lembut. Selamat mencuba.

2 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sy pun suka buat cucur guna air panas.. lembuttttt jer kan

Mazlan Othman said...

Tentu enak rasanya.