Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, August 13, 2016

Sirap buah kabung

 Slurppppp!!!! sedapnya sirap buah kabung atau buah kolang kaling ni... kenapa nama kolang kaling tu ya, yang kak rose tahu cuma buah kabung jer... mulanya tak berapa suka nak makan buah ni... tapi bila sekali rasa, asikkkk nak lagi pulak. dan bila buat sirap cam ni lagi lak.... dari tak mo minum air sejuk berais, hilang segala takutkan batuk tu datang balik.... sedap punya la pasal kan.. tapi beringat jugak, asalkan jangan selalu sangat minum air sejuk sudah le!

 nampak resepi sirap ni kat blog Rosaliza, tapi kak rose nak mudah jer buatnya, cuma masak air gula dan buh sirap, pas tu masukkan buah kabung tu, jadi buah tu tak de la sempat nak merah dah kena ngap dengan lajunya!... tapi kalau nak yang ikut resepi macam Rosaliza tu meh kak rose kongsikan resepinya kat sini ya... mintak izin ya,  mekasih.

BAHAN BAHAN
  • Buah kolang kaling (buah kabung)
  • 1 liter air
  • 300 g gula pasir
  • 2 helai daun pandan
  • Perisa sirap ros secukupnya


Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ
CARA MEMBUATNYA
  1. Buah kolang kaling dibersihkan terlebih dahulu
  2. Masak air bersama2 gula dan daun pandan sehingga larut kesemua gula
  3. Masukkan perisa sirap ros secukupnya dan biarkan air gula agak pekat diikuti dengan buah kolang kaling tadi dan biarkan ia mendidih sebentar

2 comments:

Obat Vertigo Resep Dokter said...

Wiiiih mantap nya masakan mu chef jadi ngiler aku lihat nya

Blogger said...

Get daily ideas and methods for making $1,000s per day FROM HOME for FREE.
CLICK HERE TO FIND OUT