Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, July 8, 2014

Bubur jagung+sagu+durian

 manisan untuk berbuka petang semalam.... bubur jagung fresh dari tesco. beli dah beberapa hari tapi baru ni ade masa nak buatnya.... maklumlah macam2 menu yang sedap2 untuk dicuba, maka jagung ni terbiar lama dalam fridge.... nasib baik x expired jer! so petang semalam memulakan projek dengan jagung ni dan jadilah bubur jagung dan kebetulan ada banyak isi durian tyang kak rose bawal balik dari kg.... so tambahkan jer la dalam bubur ni.

 resepi sempoi dari blog Madiha, kak rose kongsikan kat sini ya....

Bubur Jagung Bersagu
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
 300 gm isi jagung yang dihiris dari tongkol jagung (sukatan lebih kurang aje ni)
 (kak rose guna 2 tongkol)
 3 sudu besar sagu biji halus  
5 cawan air
2 cawan santan pekat  
2 - 3 keping gula nnisan atau secukupnya gula merah (bergantung manis yang dikehendaki ~ gula nnisan atau gula kerek tu.. tengok saiz juga ye.. yg MaDiHaA guna ni saiz kecik je..)
(kak rose guna gula putih jer!)  
secubit garam
2 helai daun pandan ~ disimpul
(kak rose tambah durian)

Cara menyediakan
 1. Masak gula nnisan/ gula merah dengan 
1 cawan air hingga larut kemudian tapiskan.
2. Dalam periuk lain, rebus isi jagung dengan 4 cawan air hingga separuh empuk.  Cuci biji sagu dalam tapisan kemudian masukkan ke dalam periuk berisi jagung. Masak sehingga biji sagu jadi separa jernih.
3. Akhir sekali masukkan santan, air gula yang ditapis tadi, daun pandan & garam.  Masak hingga mendidih sambil sentiasa di kacau.  Padamkan api bila nampak biji sagu jernih sepenuhnya.  Sedia dihidangkan.

masak jugak nasi ayam butter dengan ayam goreng madu dan dayang2 pengiringnya....sup dan nasik tak dapat enter frame, daun salad pun tak de....cukuplah dengan apa yang ada sbb x de plan nak buat nask ayam ni. kalau nak resepi nasi ayam butter tu boleh tengok kat yang pernah kak rose tepek dulu kat sini, mungkin boleh bagi idea kawan2 untuk menu berbuka petang nanti.   sedap hingga menjilat jari!

2 comments:

Mummydearie said...

Sejak berkenalan dengan blog ni dua hari lepas, tak boleh miss tengok resepi. Sedapnya rasa nak tiru buat kat rumah jek tapi MALAS pulak :)

Kak Rose said...

Mummydearie, mekasih sudi datang kat rumah maya kak rose ni.... sama2 kita kongsi resepi n muga dapat membantu menyediakan juadah berbuka..