Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, July 24, 2014

Biskut dahlia..... kembang sepanjang zaman

name sekut kan main lagi kan.... ni sebenarnya ikut tuan punya resepi yang bagi nama cam tu, so kak rose pun ikut jer la....tapi kejadian bunga dahlia kak rose tak lah secantik cmg punya tu! kalau nak tengok camner rupa dahlia yang kembang sepanjang zaman tu sila lah jenguk kat sini. pasti menggoda jiwa raga terus nak mencuba buat! mekasih Cik Mat yang kongsikan resepinya.. kalau nak tau kenapa biskut dahlia ni jadi kembang pun boleh tengok kat sini lak.... banyak petua yang boleh dipelajari....


BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan)
160 g gula aising (mat guna 140 g)
2 kuning telur
1 camca teh esen vanilla (mat guna esen rose)
240 g tepung gandum*
100 g tepung jagung*
160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  2. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  3. Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  4. Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...

3 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Selamat hari raya Aidilfitri buat kakrose sekeluarga..
Berhati-hati dijalan raya ^___^

DYatie said...

Salam aidilfitri.
Nak beraya rumah akak boleh? Hihihi.

fazianbatrisyia said...

Salam Aidilfitri kak rose & family. Skrg sy baru tau makan biskut ni...dulu tak jamah.