Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, July 18, 2014

Roti jala kala mala untuk bukak puasa...

 Asalamualaikum dan selamat pagi Jumaat penghulu segala hari..... dan pagi ni kita dikejutkan sekali lagi dengan tragedi mas MH17, bertimpa2 nasib malang penerbangan kita ni...nyawa macam dah tak de nilainya. kalau benarlah ianya ditembak jatuh kerana memasuki ruang udara negara yang sedang berkonflik. Al-Fatihah dan takziah untuk keluarga semua penumpang dan anak kapal. bagaimanalah perasaan orang2 yang tersayang menerima ketentuan ini....semuga mereka tabah dan tenang dengan dugaan dibulan Ramadhan ini. Sayu hati ni bila tiap2 malam jumpa ibu kepada salah seorang penumpang MH370 yang masih hilang, rasanya kesedihan itu baru nak hilang dah ditambah pulak dengan dugaan yang begini... Allahuakbar!
  
 semalam ade sedikit rajin melayan permintaan nak makan roti jala kaler maler dengan kuah kari ayam pekat kaw kaw punya.... so bersaunalah sekejap didapo menjala untuk juadah berbuka puasa...kari ayam kak rose dah siapkan sebelah paginya, jadi tak lah kelam kabut nak masak semua at one go... resepi kak rose masih guna yang sama, cuma kaler kaler tu suka suki nak taruk warna apa la kan... yg ni cuma kak rose tambahkan warna merah jer..

ROTI JALA by Ummi

2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 bj telur (kak rose bubuh 2 biji)
1 sudu kecik garam halus
beberapa titik pewarna kuning (kak rose tambah warna merah n biar kale asal je )

Masukkan semua bahan ke dalam blender dan blend hingga semua sabati.
Perapkan selama 1/2 jam .
Panaskan kuali dgn api sederhana.
Sediakan kuali leper non-stick dan masukkan kedalam acuan roti jala.
Tebar/kirai adunan atas kuali.
Biarkan hingga roti jala tu masak.
Angkat dan gulung/lipat ikut citarasa masing2.

gulai kari ayam yang pekat kaw kaw baru sedap la makan dengan roti jala kan..... berbaloi bersauna didapo bila tengok derang makan sampai habis... baru la rajin mamanya nak masak!

No comments: