Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, July 22, 2014

Biskut bangkit cheese

 presenting my first cookies untuk hari raya nanti.... bila tengok ramai kawan2 dah mengukis, rasa hati nak jugak buat tapi kenapalah vitamin m tu banyak sangat ade dalam diri... so buat ni pun kiranya paksa untuk merajinkan diri, barulah menjadi biskut ni! memang macam x de mood jer nak raya kali ni kan.... dah tua2 ni mmg la tak excited nak raya kan.... apa lagi bila kenangkan ongkosnya yang mengalir laju jer... tp kenalah pandai2 seimbangkan keperluan dengan keinginan kan...

apa pun meh la tengok resepi cookies yang tengah meletop raya kali ni.... biskut bangkit cheese. buat semalam tapi bila dah bukak posa lupa lak nak merasa....balik dari terawih dah letih terus la gedebum zzzzz, sahur pulak x de la nak makan cookies yang manis2 ni...so belum tau la rasa camner....

BISKUT BANGKIT CHEESE

mekasih semua ya, kak rose tepek kat sini jugak..... 
 

Bahan-Bahan

  • 250gm Mentega
  • 180gm Gula Aising
  • 2 biji Kuning Telur
  • 250gm Tepung Ubi - sanggar 10 min
  • 225gm Tepung Jagung
  • 1/2 st baking powder
  • 70gm Parutan Keju Cheddar- utk letak dlm adunan
  • kuning telur dan sedikit parutan keju - utk hiasan

CARA2:
 
1. Pukul Mentega & Gula sehingga sebati.
2. Masukkan kuning telur & pukul sehingga sebati.
3. Masukkan bahan2 kering.
4. Canai & terap.Sapukan sedikit kuning telur di permukaan biskut dan taburkan sedikit parutan keju atas setiap biskut.
5.Bakar 160C 15 -20 minit.

2 comments:

Eiryz Eilyz said...

balik nanti boleh la cube...mekasih

mai has said...

wah best.gabungan klasik dan omputih.hehee