Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, July 25, 2014

Ramadhan 1435 - moreh

sebelum Ramadhan mengundurkan diri, kak rose nak jugak tepekkan bubur kacang durian yang kak rose buat untuk moreh kat mesjid hari tu untuk tatapan masa akan datang. setiap kali Ramadhan memang ade giliran bawak moreh kemesjid, tapi masa giliran pada minggu pertama kak rose berada dikampung, mengambil peluang berbuka puasa bersama emak ayah tersayang. so memang tak dapat nak sediakan juadah untuk moreh...

 bila sekali lagi tiba giliran jalan rumah kak rose pada minggu ketiga, dan bubur kacang durian ni la juadahnya...seperiuk beso kak rose buat dengan guna durian yang kak rose bawak balik dari kampung. masa tengah perisikan tu memang emak yang pesan soh buat bubur kacang ngan durian ni untuk moreh tu, so dah tunaikan lah hajat mak tu.

 seperiuk besar bubur kacang durian untuk moreh...

isikan dalam cawan kecik2 cam ni siap dengan sudu plastik, biar senang nanti derang nak makan, tak yah nak kena sediakan bekas dan kena senduk bagai...

2 wheel barrow penuh kak rose perisikan dan bawak balik shah alam, dapatlah jiran2 kak rose merasa.... dan yang hari2 selebihnya mak bagi kat surau dan jugak bagi kat jiran2 yang memang selalu menunggu jer durian tepi jalan ni gugur.... buah banyak tapi mak n bapak pun tak makan sangat durian, so memang rezeki jiran2 mak kat kampung la kan... cuma yang gugur pada hujung minggu jer mak simpan untuk anak2 yang balik kampung. kak rose punya ada lagi satu tupperware besar duduk kejung dalam freezer....fikir menu apa lah nak buat lepas raya nanti ni? tempoyak? such a no no untuk kak rose dan keluarga. x pandai nak makan!


2 comments:

Bicara Kak Noor said...

kakrose nak bubur kacang durian tu nampak sedapppppppppp

Kak Rose said...

Noor....bila lapo semua nampak sedap!