Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, October 8, 2012

Asam pedas ikan kembung

lauk lunch semalam. kesiankan ikan kembung dah keras kejung dalam freezer maka buatlah masak asam pedas ni... dah siapkan bahan suma sekali tengok asam jawa tinggal seciput sangat jer... nakkan  rasa lebih masam, kak rose tumbukkan kasar2 tomato...tu yg jadi merah semacam je asam pedas kak rose ni... x pe kan asal sedap ditekak sendiri sudah bagus kan... resepinya kak rose cnp dari sini... mekasih share ya.

Ingredients

5 Ikan Kembung
10 shallots*
2 garlic*
1/2 inch ginger*
1/2 inch belacan* (kak rose gantikan dengan kiub ikan bilis)
1/2 tsp black pepper*
1/2 inch fresh tumeric*
2 stalks lemongrass - smashed
50 sen daun kesum
1 stalk bunga kantan (I don't have it .. hukhuk) (kak rose pun x dak!)
3/4 cup tamarind + 1 bowl water to make tamarind juice
1/2 cup cili paste ( i use 3/4 cup) (kak rose guna 3 tbs + 2 biji cili api potong2)
Oil for cooking
Salt, palm sugar to taste

Steps

1)  Blend ingredients marked *
2)  Heat up oil, fry (*) and add lemon grass  till fragrant
3)  Add chilli paste, continue to fry, add ikan kembung
4)  Add tamarind juice, salt and palm sugar
5)  Add daun kesum, bunga kantan, let it boil before serving.

8 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

merah tulah yang mengancam Kak Rose, hehehe

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Asam pedas ni peberet saya ni kak Rose.. lagi merah.. tambah sedapnyaaa.. :P

HALAMANKU said...

Salam kak Rose... Asam pedas ikan kembung...kak feberet tu kak.. sedapnyer.. buat erma laparlah kak he he he

Kak Rose said...

Sari, dah merah tambah pulak ngan 2 biji cili api...berasap tinger!

Kak Rose said...

Yati, masak simple2 cam ni lagi sedapkan... boleh tambah2 nasik!

Kak Rose said...

Erma, lapo ya? balik nnti cepat2 masak ya.

Bicara Kak Noor said...

laaa tk dtg ambik bunga kantan kat umah kak noor ni banyak boleh bubuh kat asam pedas ni lagi wangi heeeee

Kak Rose said...

Noor, kalau dekat dah laung, nak soh mai anto sekuntum! he he he