Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, March 10, 2015

Bubur candil

 bubur candil kaler maler yag kak rose buat 3 hari lepas.... bila terpandang kawan post kat fb pasal bubur candil ni, terasa nak buat jugak.... entah apalah kena mata dan tekak ni, tak boleh nampak tayangan amal dari kawan2. gigih mencari tepung pulut yang sangat mahal sekarang.... baru ni bli kat tesco rm5.99/500grm... sejak pindah ke penang ni la kali pertama bli tepung pulut ni, rasanya dulu harga tak la semahal ini.... ke kak rose yang dah tertinggal ketapi, tak tau that harga barang2 dah naik begitu tinggi?

walaupun mahal nak jugak buat bubur candil ni... dapat jugak mengulang2 makan, dan yang pastinya memenuhi selera sendiri kan.....  resepinya kak rose kongsikan kat sini ya....

bahan2nya.

  • 2 cawan tepung pulut
  • sedikit garam
  • air untuk menguli tepung dan merebus adunan tepung
  • santan dari sebiji kelapa
  • sedikit sagu biji
  • 1 senduk gula merah (kak rose buh suma gula putih)
  • 1/2 senduk gula(boleh kurangkan)
  • garam dan daun pandan
  • kak rose tambahkan sagu biji
  1. uli tepung dengan sedikit garam dan air sehingga boleh digentel bulat. Boleh letak pewarna jika suka.
  2. kemudian rebus hingga tepung timbul dipermukaan air.angkat dan toskan
  3. sagu biji dibersihkan dan toskan.masukkan kedalam periuk bersama dengan gula dan daun pandan.
  4. tuangkan sedikit air,renihkan.masukkah santan dan garam sambil dikacau.akhir sekali masukkan tepung pulut yang sudah direbus tadi.
  5. perasakan manis nye.bila dah mendidih bolehlah diangka

2 comments:

kehidupan sihat said...

meriah dengan warna ... :)

Shamsiah Abdul Rahman said...

Biasa mkn masa bulan puasa je bubur ni..