Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, September 15, 2013

Talam abuk-abuk

 salam ahri minggu dan selamat hari Malaysia buat semua.... kuih abuk2 versi malas ni kak rose buat dua hari lepas tp nak jugak tepek kat sini...malas bena nak amik daun pisang yang kat depan rumah tu tp nak makan kuih abuk abuk ni, so penyelesaian yang paling mudah, tanya je cik google.... ha jumpa pun, mmg keratif la sifu2 masak kat alam maya ni...kira nothing is impossible la kan....mek kita cuba buat pulak...mmg pebret sangat dengan kuih2 yang berasaskan sagu ni....  loyang terbesar, jadi nipis je kejadian talam sagu ni...apa pun habis licin kami makan 3 beranak... resepi dari Teratai Desa@Myresipi . mekasih ya.

Bahan-bahan ( 1 loyang bulat )

  • 1 paket sagu biji( biasa rm1.50)
  • 1/2 biji kelapa parut (yg putih je)
  • 2 sudu gula pasir + 2 sudu gula merah
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Basuh Sagu biji & toskan
  2. Campurkan sagu biji tadi, kelapa parut dan garam
  3. Masukkan 1/2 campuran tadi kat loyang
  4. Taburkan gula pasir +merah hingga rata
  5. Masukkan 1/2 lagi campuran dan ratakan.
  6. Kukus 1/2 jam. Dan boleh dimakan. Senangkan.
  7. Kalau nak cepat, panaskan kukusan semasa nak mula buat kuih ni. So siap adun, kukusan pun dah panas. Saya masak lepas makan tgahari. Petang dah ada kuih tuk dimakan. Selamat mencuba.

3 comments:

~Kak Nah Backyard (^_^)~ said...

knah belum penah buat n makan..boleh cuba ni.tima kasih =)

HomeKreation said...

Aslmkm KakRose cayang.... lama nya tak jln2 sini. Waduh, rasa cam nak buat gak.... dah lama tak buat ni... sedap!

MamaDaniel said...

sedapnyerrrrrrr....