Lanai Kijang

Lanai Kijang

Sunday, September 8, 2013

Kuih bakar

 salam dan selamat berhujung minggu buat semua... terima kasih pada yag masih sudi menjenguk rumah maya kak rose dah lama terbiar ni. memang dan berabuk bersawang dah rumah ni.... x tau la, masa nak mengupdate tu macam dah kelaut dalam dah...tapi sayang jugak kalau terbiar cam tu jer kan... masak2 pun cam malas je nak amik gambar, apa lagi nak buat entry kat sini....muga pas ni vitamin r tu akan datang balik lah!

kuih bakar ni buat petang semalam, konon nak bawak g rumah kawan yang buat open house, tapi rupa kejadiannya sangatlah hazab, dengan hangit yang bertompok2 terus lah jadi menu minum petang kak rose n jiran sambil gebang2 petang....

resepi kuih bakar ni kak rose amik kat sini, mekasih ya.... dan mintak izin nak kongsikan kat sini lak ya...

bahan-bahannya: 
 260gm tpg gandum, 
240gm gula, 
300ml santan, 
500ml air, 
3 biji telur, 
1 sudu paste pandan, 
1 sudu teh esen vanila, 
2 sudu besar minyak sapi, 
1 sudu teh garam dan bijan untuk hiasan

Cara-caranya: 
 Satukan tepung, gula, air. Kacau rata. Kemudian masukkan santan, paste pandan, telur, minyak sapi, esen vanila dan garam.
Kacau lagi~
p/s: sementara tu, lenserkan loyang dengan minyak sapi dan panaskan loyang di dalam oven lebih kurang 5 minit. Biarkan minyak sapi tadi mencair.

Keluarkan loyang dari oven dan tuangkan adunan ke dalam loyang yang panas tadi. Bakar hingga masak dengan suhu 180C-200C. Lebih kurang 1 jam~
p/s: bila kuih separuh masak, tuangkan bijan ke atasnya dan sambung bakar lagi.
 
 


4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya dpt minum ptg kuih bakar ni kak rose...

Kak Rose said...

Yati, lagi sedap bila dapat gebang2 dengan jiran2... he he he

adda syuhada said...

sedapnya...

LadyBird said...

sedapnyer