Lanai Kijang

Lanai Kijang

Wednesday, September 11, 2013

Kuih bakar keledek kale pepel

 keledek kale pepel yag jauh datangnya.... kiriman dari MIL yang nun jauh diseberang masa balik raya ari tu, mekasih mek.  bila dah simpan dalam fridge mmg terus lupa dengan kewujudan keledek ni...ialah lepas balik raya terus pulak balik ke johor semula, pas tu jaga mak yang tak sihat dan bila balik semula ke shah alam terus lupa...bila semalam berkemas2 terjumpa la keledek ni, nasib baik jer belum bercambah tumbuh dalam fridge tu, bolah la kak rose transferkan menjadi kuih bakar ni...


resepi asal guna kentang, tapi kak rose dah derhakakan dengan guna keledek pepel ni, maaf ya tuan punya resepi, kak rose tukar main ingredient kuih bakar ni... tp tetap sedap taw!

KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun, Copy: Kak Asma
sumber : Izah & K.Nor

Bahan-bahan 2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek (kak rose gantikan dengan 1 caw. keledek lecek)
1 biji telur
2/3 cawan gula (kak rose guna 1/2 caw je)
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau (no additional color- warna asli keledek pepel)
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)

 baru keluarkan dari acuan.....

Cara-cara
Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam keledek tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min (guna acuan ni kak rose bakar selama -+40 minits)

5 comments:

Bbwana adienia said...

cantik kaler purple kuih tu..

Cendana Kasih said...

cantik acuan silicon tu

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

kaler purple tak pernah tengok, pasti sedapkan?

kakpb said...

Salam kakrose, baru plan nak menggodeh keledek hari ni tapi kaler oren. Nak buat kuih mcm ni, tak berani pulak zana. Simpan dulu resipinya...hehe..

Gee® said...

Sedapnyaaa....nk 2 ketoi!