Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, May 15, 2021

Kuih bom

kuih bom yang kak rose buat untuk iftar hari tu.. memang a keeper resepi lah kiranya nya, memang sedap lembut dan tak liat walaupun dah seharian.. terima kasih alongroz yang kongsikan resepinya. kak rose kongsikan sekali lagi kat sini ya... tak rugi mencuba buat kuih bom dengan resepi ni tau.. tapi yang ni kak rose dah derhaka kan sikit lah resepinya... masa ni ta de sweet potato tu, so kak rose gantikan dengan ubi kentang, sama sukatan... wah!!! lagi lembut jadinya>

INGREDIENTS:

  • 80g Sweet Potato - steamed & mashed
  • 120g Glutinous Rice Flour
  • 20g Plain Flour
  • 35g Castor Sugar
  • A pinch Salt
  • 100ml Water
  • Sesame Seeds - for rolling
  • Coconut/Bean Filling (kak rose guna inti kelapa jer)
METHOD:
  • Mix all ingredients to form a soft dough.
  • Divide into 12 balls.
  • Flatten each ball, place a ball of filling & wrap.
  • Roll onto sesame seeds.
  • Deep fry until golden.
  • Enjoy!


 

1 comment:

nona sani said...

Saya suka kuih bom!!!!
Haritu kawan buat kaler ijo... cantik.. rangup dan sedap hehe