Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, December 25, 2018

DIY Sos

Jom DIY bermacam sos ni...

 terima kasih pada yang kongsikan resepi nak buat bermacam sos yang sedap di wall fb, dan kak rose nak tepek pulak kat blog ni, biar nanti senang nak rujuk semula bila ada kesempatan nak buatnya... muga2 ada lah kerajinan nak merealisasikan kerajinan diri tu kan.. jo, lets check it out!

Resepi Mayonis

telur 4 biji( yg belum dimasak๐Ÿ˜„..amik putih dan kuning tlur skli ye )
Gula 4 sudu besar
Garam satu sudu besar
Lemon separuh biji..(air perahan lemon..klu x de..boleh gntikn dgn sesudu besar @ lebih cuka mkn)
Minyak msk 2 cawan./minyak jagung
*klu utk mkn sendiri sy lebih syorkn guna minyak jagung..elakkn dr mayo tu mmbeku.

Cara2
Masukkn smuanya kecuali minyak dn blend..blend sebati baru masukkn minyak sdikit2 smpi hbis...dan blend hingga putih likat..kemudian
Masakkn dgn api yg paling kecik kacau hingga pekat(sentiasa kacau..jgn smpai mndidih pulk ye!๐Ÿ˜„..ikut pekat yg kite mahu je..dh sejuk blend kn utk dptkn tekstur yg halus..siap!!

Sos chili thai

Lada besar 10biji..buang biji
Lada kecil merah 5 biji(klu nk pds boleh lebihkn)
Bwg putih 3 @ 5 ulas
Gula secwn(boleh lebih dan kurgkn jika mahu)
Tepung jagung 3 sudu atau lebih ..utk memekatkn(bncuh bersama sdikit air)
Garam sdikit(ikut citarasa)
Cuka 2 sudu besar(nk rasa msm boleh lebihkn)
Air 4 cwn

cara2
Lada diblend dgn bwg putih
Masukkn dlm periuk dn msk sehingga mendidih. masukkn gula..sebatikn..kemudian cuka dan grm td.. air 4cwn ( boleh lebihkn)dan bncuhn tepung jagung(klu nk pekat lgi.. boleh tmbhkn tepung jgung ye)..kacau laju2..jgn smpai berketul..sntiasa kacau.. hingga jdi berkilat dan kepekatan serta ikut kemanisan yg kite nak..siap..

Resepi sos black papper

2 sudu besar lada hitam direndam slma 4 jam(klu nk rasa lebih pedas boleh lebihkn ye) diblend dgn air rendaman tu skli..
Tepung gndum 3 sudu besar( isi lebih klu nk lebih pekat)
1 biji Bwg holland dicincang/blend
Kiub ayam seketul(boleh lebihkn klu nak)
Air secwn(lebihkn pun boleh)
3 sudu besar butter/majerin
Sos lada hitam 2 sudu besar(x de pun x pe)
Sos tiram 2 sudu besar( klu x nak isi pun x pe)
Kicap 2 sudu utk wrne(x isi pun x pe)

Cara2
Cairkn butter/majerin
Masukkn bwg dan lada hitam sehingga naik bau..dan masukkn tepung kacau2 hingga sebati..masukkn air dan kiub ayam.sos...kmudian kicp utk wrna yg kita mahu..masukkn gula jika mahu..grm dn serbuk perasa..msk hingga kepekatan yg kita nakk..siap!

Sy izinkan share resepi Rohaizan Saari. terima kasih tuan punya resepi kerana kongsikannya dan semuga bertambah murah rezeki tuan. dan izinkan saya guna gambar tuan jugak untuk blog ini. terima kasih.

dan ini pesanan dari tuan resepi tu..
Kuantiti resepi yg sy share ni x bnyk..mayonis dan sos chili ,boleh thn dlm sbulan klu simpn dlm aisbox dgn penyimpanan yg betul....black papper sy x pasti..sy berniaga jdi x sempat simpan lama..dh hbis! sy akn buat lgi 3 jenis sos tu..seminggu 2 kli sy buat kuantiti seperti dlm pic tu...cuba sikit dulu..klu ok! baru buat bnyk ye kwn2..tq.

No comments: