Lanai Kijang

Lanai Kijang

Thursday, December 18, 2014

Masak lemak ciliapi nenas ikan masin

Asalamualaikum dan selamat pagi buat semua kawan2 SAHM... ni lah balik dari brisk walk terus mengadap komputer menghapdet rumah maya kak rose ni. masak lemak cili api nenas dengan ikan masin ni pun dah tinggal gambar jer, maklumlah dah beberapa hari buatnya tapi nak jugak tepek kat sini...suka sangat gulai lemak kaw2 ni....ish, ish.... kecur air liur masa taip buat entry ni!

resepi sempoinya....

Bahan2

sebiji nenas, kupas n celur sekejap
isi ikan kurau secukupnya
3 cawan santan pekat... boleh tambah kalau nak banyak kuah
2 batang serai- diketuk
garam secukup rasa
8 biji ciliapi - ikut kepedasan memasing lah ya*
3 cm kunyit hidup*
** tumbuk lumat  bahan ni

cara:

kupas nenas, potong kecil dan celur sekejap, toskan
rendam ikan kurau masin, basuh bersih dan toskan

masukkan semua santan, bahan tumbuk lumat dan serai kedalam periuk.
masak semua sehingga kuah mendidih.
masukkan ikan masin dan nenas, kacau dan biarkan kuah mendidih sekali lagi.
bila ikan masin dah masak dan nenas dah empuk boleh lah matikan api.
sentiasa dikacau kuah supaya santan tak pecah minyak.
siap dan sedia dihidang.



AHAN-BAHAN : 1 biji buah nenas Ikan talang masin secukupnya 3 cawan santan - boleh tambah 2 batang serai dititik 1 helai daun kunyit dicrik-carik Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api - suka pedas tambah lagi ya 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK : Bersihkan buah nenas kemudian buang empulur di bahagian tengah yg keras dam boleh la dipotong kecil buah nenas ni . Bersihkan tulang dan isi ikan talang masin ni tos dan ketepikan dulu . Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai dan daun kunyit ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua ikan masin dan nenas kemudian kacau serta biarkan sampai kuah mendidih . Bila ikan masin masak dan biah nenas dah masak cukup empuk boleh la ditutup api dapur . Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
BAHAN-BAHAN : 1 biji buah nenas Ikan talang masin secukupnya 3 cawan santan - boleh tambah 2 batang serai dititik 1 helai daun kunyit dicrik-carik Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api - suka pedas tambah lagi ya 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK : Bersihkan buah nenas kemudian buang empulur di bahagian tengah yg keras dam boleh la dipotong kecil buah nenas ni . Bersihkan tulang dan isi ikan talang masin ni tos dan ketepikan dulu . Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai dan daun kunyit ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua ikan masin dan nenas kemudian kacau serta biarkan sampai kuah mendidih . Bila ikan masin masak dan biah nenas dah masak cukup empuk boleh la ditutup api dapur . Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
BAHAN-BAHAN : 1 biji buah nenas Ikan talang masin secukupnya 3 cawan santan - boleh tambah 2 batang serai dititik 1 helai daun kunyit dicrik-carik Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api - suka pedas tambah lagi ya 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK : Bersihkan buah nenas kemudian buang empulur di bahagian tengah yg keras dam boleh la dipotong kecil buah nenas ni . Bersihkan tulang dan isi ikan talang masin ni tos dan ketepikan dulu . Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai dan daun kunyit ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua ikan masin dan nenas kemudian kacau serta biarkan sampai kuah mendidih . Bila ikan masin masak dan biah nenas dah masak cukup empuk boleh la ditutup api dapur . Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
BAHAN-BAHAN : 1 biji buah nenas Ikan talang masin secukupnya 3 cawan santan - boleh tambah 2 batang serai dititik 1 helai daun kunyit dicrik-carik Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api - suka pedas tambah lagi ya 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK : Bersihkan buah nenas kemudian buang empulur di bahagian tengah yg keras dam boleh la dipotong kecil buah nenas ni . Bersihkan tulang dan isi ikan talang masin ni tos dan ketepikan dulu . Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai dan daun kunyit ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua ikan masin dan nenas kemudian kacau serta biarkan sampai kuah mendidih . Bila ikan masin masak dan biah nenas dah masak cukup empuk boleh la ditutup api dapur . Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win
BAHAN-BAHAN : 1 biji buah nenas Ikan talang masin secukupnya 3 cawan santan - boleh tambah 2 batang serai dititik 1 helai daun kunyit dicrik-carik Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT : 10 biji cili api - suka pedas tambah lagi ya 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK : Bersihkan buah nenas kemudian buang empulur di bahagian tengah yg keras dam boleh la dipotong kecil buah nenas ni . Bersihkan tulang dan isi ikan talang masin ni tos dan ketepikan dulu . Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai dan daun kunyit ke dalam periuk . Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua ikan masin dan nenas kemudian kacau serta biarkan sampai kuah mendidih . Bila ikan masin masak dan biah nenas dah masak cukup empuk boleh la ditutup api dapur . Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak.

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sodap pulak tengok pepagi ni kakrose.. ada lagi ke.. minta semangkuk ehe :)

Kak Rose said...

Yati, sori le... tinggal gambar jek!

adda syuhada said...

sedapnya...

mardiana abu darin said...

sedapnya! i like this menu. mak kat kg salalu masak gulai ni...