Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, December 5, 2014

Jus buah markisa asam boi

 terpandang tayangan amal dari CMG ari tu, barulah teringat kawan ade bagi buah markisa ni... walaupun dah berhari2 tersorok dalam fridge, namun masih elok dengan isi nya yang soooo juicy.... dan asam limau kasturi dan asam boi pun ade stok... kak rose cnp lah resepi cmg tu... mekasih ya mat. sedap.  mekasih jugak pada Ibu Pah yang bagi buah ni...


BAHAN-BAHANNYA :-)
13 biji buah markisar @ passion fruit yang masak
1 liter air mineral @ air masak
3 biji limau kasturi, perah jusnya
6 biji asam boi jenis putih
Ais kiub secukupnya
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci buah markisa dan toskan. Belah 2 setiap sebiji dan korek keluar isinya menggunakan sudu. Asingkan dalam  camca besar isi buah markisa tadi untuk hiasan. Selebihnya anda masukkan ke dalam penapis dan pastikan tadah bawahnya dengan bekas. Tekan isi buah markisa tadi dengan belakang senduk hingga jusnya semua keluar. Buang bijinya.
  2. Tuang jus buah markisa dalam jug. Tambah air mineral atau air masak, kacau rata dan masukkan jus limau kasturi dan asam boi. Kacau lagi dan masukkan ais kiub secukupnya. Biar sejuk. Tambah isi buah markisa yang diasingkan tadi sebagai hiasan. Hidangkan segera.
 
dan kak rose gandingkan dengan menu lunch semalam yang simple dimple ni.....

5 comments:

Bicara Kak Noor said...

assalam kakrose, waduh malu kaknoor menu kaknoor sihat ni minum jus2 je kan, lunch pun dah tak makan nasik ke??

Bicara Kak Noor said...

menu kakrose bukan kaknoor lah hahahaha salah lah pulok

Kak Rose said...

Noor, apa yang ade jer, kalau ade nasik depan mata mmg pantang la...pantang nampak mesti nak ngap jer!

Cik Iman said...

gabungan yang unik tuuu siap letak asam perghhh

mas jang said...

Makasih ya atas sharenya dapat menambah pengetahuan
salam kenal dari Resep Manisan kolang kaling