Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, June 16, 2014

Kuih ketayap inti kacang merah

nak buat kuih ketayap tapi tak rajin nak buat inti kelapa yang lemak manis sedap tu.... so pilihan orang malas ni, guna jer apa yang ade. inti kacang merah ni beli ready made masa balik kampung ari tu...masa beli tu beriya sangat nak buat apam, dan dengan bersungguh2 mencuba tapi hasil kejadiannya adalah sangat tak menarik dimata walaupun habis jugak dibaham... mungkin sbb masih panas2 tu terus masukkan inti jadinya dia melt n berbintik2 hitam keluar.... mencacatkan kaler kulit apam yang dah sedia x cantik tu... nanti kalau rajin dan ade kekuatan akan cuba sekali lagi buat apam tu... baru boleh tepek kat sini.


tinggalkan kisah apam yang tak cantik tu, kita gulung jer inti tu dalam ketayap ni... pasti tak melt n berintik2 keluar.... so tak lah jadi macam kulit dayang senandung kulit ketayap ni... resepi mudah kulit ketayap kak rose copy dari blog hana. mekasih ya...

Bahan-bahan untuk kulit:
sumber: Hana

*1 biji telur
*2 cawan tepung gandum
*1/2 sudu teh garam
*2 cawan air
*1 sudu besar air pandan
*sedikit pewarna hijau
minyak untuk mendadar

Cara-cara
Blend semua bahan yg bertanda *.
Lengserkan minyak atas kuali. Dan dadarlah adunan tadi hingga masak.
Angkat.Masukkan inti dan gulung.
Siap dihidang.

2 comments:

ijayuji said...

Assalamualaikum kak rose, kita dtg singgah ni☺️sihat ke kak? lama sgt tak buat kuih ketayap tp kita nak inti kelapamekaseh dtg singgah๐Ÿ˜Š

Anonymous said...

Heya i'm for the first time here. I came across this board and I
find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something
back and help others like you aided me.

Also visit my web-site ... gold value