Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, October 19, 2018

Romantis itu...


Asalamualaikum dan salam jumaat, penghulu segala hari... pagi ni kak rose nak tepek kat sini satu perkongsian dari rakan di grup WhatsApp buat renungan dan amalan kita bersama... semuga bermanafaat.

ROMANTIS CINTA

Dalam satu majlis ta'lim, seorang ibu muda bertanya kepada ustaz.. "Ustaz, bagaimana Islam melahirkan Romantis dalam rumah tangga..?"

Sambil tersenyum ustaz itu menjelaskan...

Romantis itu…
Ketika 1/3 malam, seorang suami terbangun. Lalu ia berwuduk, lantas menunaikan solat sunat dua rakaat. Lalu ia membangunkan isterinya. “Sayang… bangun… mari kita sama sama solat sayang.” Maka Mereka  berdua pun tenggelam dalam khusyu’ tahajjud dihadapan Allah.

Romantis itu…
Ketika seorang isteri mengatakan, “Sebentar lagi adzan akan dikumandang, Sayang…” Lalu suami pun melangkah ke masjid, menunaikan tahiyyatul masjid. Tak ketinggalan ia menunaikan dua rakaat solat fajar, sebelum melaksanakan solat subuh berjamaah. Maka ia pun memiliki harta kekayaan lebih baik dari dunia dan seisinya

Romantis itu…
Ketika suami melangkah keluar ke tempat kerja, isteri memaluk dan menciumnya sambil membisik mesra, “Berhati2 sayang di jalan, baik2 di tempat kerja ya sayang ...sayang kami lebih rela menahan lapar daripada mendapatkan nafkah yg tidak halal”

Romantis itu…
Ketika suami isteri terpisah jarak, tetapi berduanya saling mendoakan di waktu solat dhuha: “Ya Allah, peliharalah cinta kami, jadikanlah pasangan hidup dan buah hati kami penyejuk mata dan penenang jiwa, tetapkanlah hati kami dalam keimanan, teguhkanlah kaki kami di jalan kebenaran dan dalam perjuangan agamaMu, ringankanlah jiwa kami untuk terus berkorban fisabilillah,  mudahkanlah perjuangan dan pengorbanan kami dengan rezeki yang
 halal dan berkah dari dariMU”

Romantis itu…
Ketika suami sedang sebuk bekerja, diwaktu rehat ia sempat menghubungi isterinya. Lalu suami berkata walau . “Apapun makanan di kantin pejabatku, tak pernah  mengalahkan masakanmu”. Lalu  isteri pun membalasnya, “Masakanku tak pernah seindah dan senikmat ketika kita makan bersama dalam satu hidangan di rumah”

Romantis itu…
Ketika menjelang  pulang kerja, suami sangat rindu untuk segera pulang ke rumah dan bertemu isterinya. Pada saat yang sama,  isteri merindukan belahan jiwanya segera pulang.

Romantis itu…
Ketika suami mengucap salam, isteri menjawabnya disertai senyuman manis. Bertemu saling mendoakan. Tangan dicium, pipi dikecup bergantian.

Romantis itu…
Ketika suami tiba di rumah, isteri menyambutnya dengan wajah ceria dan bibir diukir dengan senyuman merekah dan haruman yang segar. Maka segera hilanglah segala penat dan lelah. Beban kerja semasa di tempat kerja di pejabat/sawah dan ladang

Saudaraku tercinta...
Mari kita pupuk dan bina jiwa romantis dalam rumah tangga kita sendiri... hingga tumbuh kuntuman megar sakinah yang akan membuahkan mawaddah wa rahmah...lalu terbinalah rumahku syurga ku...

Rabbana hablanaa min azwaajinaa wa dzurriyyatinaa qurrata a'yun waj'alnaa lil muttaqiina imaama..

Hadirlah bahagia..

WALLAHU A'LAM

No comments: