Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, July 4, 2015

Ramadan 17, Salam Nuzul Quran

Asalamualaikum dan salam Nuzul Quran buat semua yang sudi singgah kat dapur maya kak rose ni... kak rose nak kongsikan artikel dari blog Tok Wan, semuga dapat memberi manafaat kepada semua.



Khutbah Jumaat: Al-Quran ajak berfikir, kaji alam semesta

Peristiwa Nuzul al-Quran, turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad SAW seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap seperti kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa ini berlaku pada tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad SAW ketika Baginda sedang beribadat di Gua Hira.

Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW, maka ia memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutama yang serius memikirkan rahsia al-Quran. Firman Allah SWT: “Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan perbezaan (antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185)

Menurut Imam al-Qurthubi, ayat ini menjelaskan Allah SWT menurunkan al-Quran untuk menjadi petunjuk dan penjelasan bagi umat manusia, membuat aturan kehidupan dan membina peradaban supaya menjadi umat yang dapat membezakan antara halal dan haram, kebenaran dan kebatilan.

Al-Quran dimanfaatkan sebagai sumber saintifik dengan mengajak manusia berfikir dan mengkaji alam semesta termasuk diri sendiri. Kajian demi kajian dilakukan manusia zaman moden membuktikan wujudnya pencipta kepada alam ini iaitu Allah SWT.

Antara contoh saintis yang mengkaji al-Quran secara terperinci dari perspektif sains moden ialah Dr Maurice Bucaille dari Perancis. Beliau menulis buku bertajuk Quran, Bible dan Sains menyatakan, “Sesungguhnya al-Quran terbukti keunggulannya dari sudut sains hanya di zaman sekarang setelah sains mencapai satu tahap yang agak tinggi.”

Satu lagi contoh kajian berkenaan kejadian manusia membuatkan ahli embriologi seperti Profesor Keith Moore berasa kagum dengan apa diutarakan al-Quran menepati apa yang baru  ditemui di abad ini.

Begitu juga dengan geologis yang membuat kajian, mengatakan jejari bumi ini ialah lebih kurang 3,750 batu dan tanah bahagian kita berpijak ini amat nipis dalam lingkungan 30-35 kilometer.

Kebarangkalian bumi untuk bergegar dan bergerak-gerak itu amat tinggi.

Maka kejadian gunung ganang sebagai pasak, menetap teguhkan tanah ini dan memberi ia kestabilan. Al-Quran menyebut fenomena: “Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya?” (Surah an-Naba, ayat 6-7)

Dalam buku bertajuk “Earth’, salah seorang penulisnya, Frank Press yang juga Presiden Academy of Science di Amerika Syarikat selama 12 tahun menunjukkan bagaimana gunung yang kita lihat itu hanya sebahagian kecil saja di bumi.

Bahagian bawah gunung ini tertanam dalam bumi seperti satu pasak. Menurut beliau lagi, gunung gunung memainkan peranan penting dalam menstabilkan bumi tempat kita berpijak.

Hakikat kajian saintifik ini telah diterangkan dalam firman Allah SWT: “Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.” (Surah al-Anbiya, ayat 31)

Justeru, umat Islam diseru menjaga alam ini dengan sebaiknya, janganlah terlalu rakus mengejar pembangunan dengan mengenepikan aspek keselamatan alam seperti bukit-bukau ditarah dan diruntuhkan, pembakaran terbuka berleluasa, pembalakan haram menjadi-jadi dan pembuangan sampah di mana-mana.

Akibatnya sistem ekologi dan keseimbangan alam semesta akan tergugat. Sesungguhnya Maha Tinggi dan Agungnya kuasa Allah SWT yang telah memberi petunjuk dan al-Quran sebenar-benarnya dari Allah, tuhan Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

kredit: Naim Qlate
 



1 comment:

Bintangjauh said...

Salam kakRose,

Benar sebenarnya, penelitian sedalamnya perlu diketahui oleh semua mengenai isi penuh AlQuran nan suci bukan hanya setakat-sekadar mahu khatam kitab yang terus mengangkat diri sendiri bahawa dialah yang beriman lengkap dan sempurna tapi artinya tidak ditelusi yang sering diambil ringan maka itu terjadi sikaplaku yang cacat lagi jahil (meskipun amal ibadah tetap diamalkan namun pengabdian tidak ada) bagi menginsafkan diri kita, jika disebaliknya demikian kesedaran diri terbuka luas keatas kejadianNya Subhanahu Wa Ta'ala itu semua saling berkaitan pada keseluruhan isi bumi ini...

Pendekatan kita terhadap alam semesta seharusnya didampingi dalam memelihara kesejahteraannya supaya ianya tidak dicemari yang mengajak kemusnahan keatasnya, namun malang sekali manusia lebih terpesong kearah sikap rakus dan tamak dari mereka yang bergelar pemerintah-berkuasa yang tidak amanah bersamaan yang bersukutu dengannya karena kekayaan hanya kepada yang ada kuasa dan wang dan yang miskin dihenyak tanpa hidupnya nanti ada perubahan karena itu semua adalah muslihat licik dari pehak berkuasa-pemerintah dan kayaraya berkerjasama membiarkan yang miskin selamanya miskin karena yang miskinlah yang menampung hidup sikayaraya dengan keizinan dari yang berkuasa...
Bukunya Dr Maurice Bucaille Ratna punya dan pada mulanya membaca serasa sayu karena terdapat seorang "wali" yang asalnya bukan Islam dapat menemui bukti-bukti yakni kebenarannya Alkitab nan suci.
Berpengetahuan itu begitu penting oleh itu timbalah supaya kita semua disucikan oleh Nur nan jernih...
Selamat berbuka puasa kak Rose dan salam mesra.