Lanai Kijang

Lanai Kijang

Saturday, July 11, 2015

Iftar #23 Lomak ciliapi tolo itik

 Asalamualaikum dan selamat pagi sabtu... semakin perjalanan ke penghujung puasa semakin tak tau nak masak apa dah... teringat pulak telo itik yang kak rose beli ahad lepas, boleh lah buat masak lomak ciliapi style nisemilan nih. kak rose suka gulai nisemilan nih.... mudah buatnya dan tak yah nak buh bawang segala... just ciliapi, kunyit n serai, santan pekat kaw2 supaya lemak senang nak bertepek nanti dan digandingkan pulak dengan ikan masin.... mau bertambah nasik! kalau nak resepi style nisemilan ni leh tengok kat sini ya, cuma yg ni bukan lah telo masin ya.... kak rose kopi dari orang nogori punya resepi. mekasih ya Ninie.

 sayur yang mesti ada pada setiap hidangan.... cendawan dan kawan2nya dimasak dalam sos tiram. biarpun sempoi dengan baki apa yang ada dalam fridge... tapi bila dimasak dengan penuh kasih sayang, sedap jugaklah jadinya ditekak kami!

 buntu dah nak buat kuih untuk juadah berbuka, meh buat macam kak rose ni.... cekodok sayur2... kubis racik halus2, sagatkan carrot, daun bawang, daun sup, cili merah, telo.... taruk jer la apa yang rasa tekak nak makan n goreng... cicah dengan home made cili sos.

Alhamdullilah, dengan rezkinya untuk berbuka petang semalam... makan buah betik pebret sampai kenyang, cekodok, nasik lagi.... nasib baik masa tarawih mata tak tertutup je!

1 comment:

Shamsiah Abdul Rahman said...

Assalamualaikum K.Rose,
Kalau Sham.. paling suko tolo itik yang cair-cair sikit.. umang aiiii..