Lanai Kijang

Lanai Kijang

Friday, May 8, 2015

Kumpul sampah?


Asalamualaikum dan Salam Jumaat penghulu segala hari.... jumaat yang mulai ni kak rose nak kongsikan tazkirah yang kak rose copy dari sini, terima kasih dan mintak izin nak kongsikan kat sini pulak ya Tok Wan. yang sebenarnya peringatan untuk diri sendiri terutamanya.

Kata hati yang pertama ketika azan suboh berkumandang diudara ialah, 'Aku kena pergi kerja sekarang, kalau lambat nanti jalan jem. Solat Suboh boleh buat kat opis... cantum dengan sunat Dhuha pun boleh'.



Kata hati yang kedua pula ketika azan asar sedang berkumandang, 'Alamak ... dah masuk waktu Asar. Ahhh... sempat balik buat kat rumah... jalan macam clear jer.' 



Kata hati yang ketiga ketika azan maghrib sedang berkumandang, 'Quotation ni aku mesti sampaikan pada tangan Datuk malam ni jugak. Kalau kontrak ini lulus aku bakal memiliki sebuah rumah idamanku sendiri. Aku boleh beli itu boleh beli ini untuk keperluan keluargaku'.



Kata-kata yang sebenarnya ialah kita semua sedang bersungguh-sungguh mengumpul wang untuk memiliki barang-barang yang bakal menjadi sampah. Kita sibukkan diri untuk mengumpul wang untuk membayar harga sebuah almari yang kita idamkan walhal suatu masa nanti almari itu bakal menjadi sampah. Kita habiskan wang untuk membeli bekas plastik konon untuk memudahkan kita menyiram pokok yang kita tanam di halaman rumah. Kita sibukkan diri kita ke pasar-malam untuk beli timba plastik ketika orang lain sibuk kemasjid untuk solat Maghrib berjemaah. Walhal timba plastik itu bakal menjadi sampah juga.



Begitu juga kita sibuk membuat kerja overtime untuk mencukupkan wang bagi membayar ansuran kereta atau motorsikal yang mana pada suatu hari nanti motorsikal dan kereta itu juga bakal menjadi sampah. Dan sepanjang hidup kita, kita sibukkan diri kita untuk membawa kereta itu ke worksyop untuk tukar minyak hitam atau membaiki sedikit kerosakan. Bahkan sewaktu kereta itu di peringkat awalnya kita juga sibukkan diri kita bawa kereta kekedai aksesori kereta untuk tambah plastik lutsinar atau tambah alat pandang dengar dalam kereta itu.



Setelah bertahun-tahun dengan tabi'at tersebut maka pada suatu hari kereta itu memerlukan perbelanjaan yang besar untuk diperbaiki dan kita tak cukup wang. Lalu dengan kereta itu juga kita bersusah hati, timbul kerisauan dalam diri kita betapa sukarnya perjalanan hidup tanpa kereta. Kita bercerita pula kepayahan kita kepada kawan-kawan kita betapa peritnya hidup tanpa kereta.



Hakikat yang sebenarnya ialah kita perlu memiliki iman dan dengan iman yang kental kita mampu melakukan amal-amal yang bakal menyelamatkan kita di dunia dan di akhirat. Apabila kita memperkukuhkan iman kita, mengutamakan akhirat dari dunia maka dengan sendirinya dunia akan mengejar kita. Tetapi bila kita sibukkan diri kita mengejar dunia maka akhirat meninggalkan kita. Kita akan terus lalai dari mengingati negeri akhirat. Walhal negeri akhirat itu kekal abadan abada.



Apakah kita masih sibuk membaca wasap setiap pagi setiap petang setiap malam sebelum tidur dan mengabaikan al Quran sebenarnya kita menzalimi diri kita sendiri lalu bolehlah kita menggelarkan diri kita orang-orang yang zalim. Walhal al Quran adalah Kalam Allah. Segala-gala yang ada di alam ini sama ada yang dapat kita lihat atau tidak dapat kita lihat adalah ciptaan Allah s.w.t. Bumi ini sendiri Allah ta'ala ciptakan untuk pada suatu hari nanti Allah akan hancurkan, begitulah janji Allah dalam al Quran.



Setelah Allah hancurkan bumi ini dan Allah ta'ala gantikannya dengan negeri yang kekal abadi maka waktu itulah orang yang berada dalam syurga akan menyesal dan merayu lagi kepada Allah ta'ala agar dapat dia dikembalikan kebumi hanya untuk menyebut lagi satu ayat 'Subhanallah'.



Setiap hari umur kita kian bertambah bahkan ada yang menyatakan setiap hari umur kita kian berkurang. Kedua-duanya betul, namun dinegeri akhirat umur kita tidak bertambah dan tidak berkurang, ia kekal pada umum 30 tahun sampai bila-bila.



Dan dalam peningkatan umur kita semasa didunia seharusnya peningkatan iman dan amalan kita juga meningkat. Inilah dua perkara yang akan menyelamatkan kita di negeri akhirat. Namun sebelum sampai kenegeri akhirat kita seharusnya singgah sementara di alam barzakh. Namanya pun alam barzakh yakni persinggahan. Jika sewaktu persinggahan ini keadaan kita selesa maka selesalah kelak kita ketika berada di negeri akhirat. Begitu juga sebaliknya juka sewaktu persinggahan itu kita merasa tidak selesa maka tidak selesalah juga sewaktu berada di negeri akhirat kecuali syafa'at tertentu yang dapat menyelamatkan kita.



Untuk maksud yang sangat besar bagi menuju akhirat itu maka kita kena berusaha untuk iman dan amalan kita. Setiap hari ada usaha kita untuk meningkatkan kedua-duanya, setiap hari juga kita perlu mengajak orang lain kearah itu kerana Allah ta'ala telah periuntahkan dalam al Quran supaya kita menyeru manusia kepada kebaikan. Janganlah kita melihat saja orang lain yang menyeru orang lain kepada kebaikan bahkan kita kena terlibat sama.



Kurangkan atau kalau boleh tinggalkanlah amalan mengumpul sampah atau membuat sampah kerana ianya langsung tidak berguna berbanding iman.





La haula wala quwwata illa billah..~

5 comments:

Nani said...

terima kasih Kak Rose atas perkongsian ini...semoga membuka mata hati kita semua utk lebih memikirkan akhirat dr hal2 di dunia ini shj...

Bintangjauh said...

Salam kak Rose,

itu semua Ratna perhatikan didalam diam gimana karenah, agenda, acara atau habit kebiasaan muslimin semua dalam artikata hampir keseluruhannya ramai yang sebok dengan perihal duniawi yang tidak penting lagi mustahak namun itulah yang dikejar-kejarkan karena hidup sekarang semuanya boleh seperti nak bercuti yang tidak mampu akan jadi mampu dek pilihan kos pesawat yang direndahkan begitu adil saksama katanya...
dan ramai beriman secara menunjuk-nunjuk seperti ganti puasa, amal sedekah jariah dan solatpun pasti mahu dinyata-canangkan walhal dipinta amal ibadah tersebut wajib didiamkan... ramai ummat manusia masih jauh pendapatan ilmu syariat & tauhidnya maka itu sesat keimanannya !
Dari jauh Ratna perhatikan bahawa kemajuan dan kesenangan hidup sekarang telah diputarbelitkan demi kepuasan seseorang bagi membuktikan mereka termasuk didalam golongan yang terpilih walhal mereka dirabunkan didalam kejahilan yang bernama hawa nafsu yakni "sampah" !
Akhirat kita lengah tanguhkan demi dunia yang dikejar karena masa untuk duniawi lagi penting dari segalanya dan banyak yang menyangka bahawa selepas mati waris yang hidup akan menerus bersedekah menyeru doa dimajlis kenduri arwah itu dan ini bagi menyelamatkan mereka ketika dialam barzakh bagi meringankan dosa-dosa mereka walhal.....
Kak Rose, apa yang Ratna nyatakan adalah untuk diri sendiri juga karena ada ketikanya terlajak didalam mengaturkan masa & waktu harian dengan amal ibadah jadinya peringatan dan peringatan sesama kita perlu diperluaskan karena hidup dizaman maju ini kok semuanya mahu pantas dan cepat, tapi pabila solat jangan sesekali 2 menit kok udah selesai ! karena bacaan solat yakni ayat dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala wajib dibaca dengan sejelas yang mungkin, malangnya...

Salam mesra.

p/s, maaf ya kak Rose kok panjang bla bla Ratna kali ini !

Kak Rose said...

Nani, sama2..yg elok baik kita kongsi2kan.

Kak Rose said...

Salam Ratna....
Semuga kita sama2 memperingatkan, agar diri tidak akan terus lalai dengan yang diumapamakan mengumpul sampah!

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI