Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, January 28, 2014

Ayam goreng madu

salam dan selamat tengahari... asik menu ayam je la pulak.... nak buat camner sbb ikan pun bapak main mahal dah la ni kan... ke agaknya nak kena g mancing sendiri baru boleh makan ikan! ayam jugak yang jadi mangsa sudahnya!  ayam goreng yang sedap dimakan dengan apa apa nasik pun.... nasi ayam, nasi minyak atau nasi putih biasa. makan bersama nasi yang masih hangat mmg sangat sedap, dan ayam ni krispy diluar tapi masih juicy didalam... goreng sekejap jer sbb dah rebus dulu...jimat masa n jimat minyak jugak sbb guna minyak yang sedikit jer untuk goreng ayam ni...tp kena jaga, cepat hangit sbb madu tu ya....

resepi simple dari hana, terima kasih daun keladi, esok2 godek blog hana lagi...

Bahan-bahan

  • 6 ketul ayam yg sudah di rebus dgn sedikit garam - angkat dan toskan. (guna 2 whole leg jer)
  • 2 inci halia - parut
  • 3 sudu makan kicap pekat
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 2-3 sudu makan madu
  • 1 sk blackpepper - optional
Cara-cara

  • Perap ayam ngan semua bahan sekurang2nya satu jam.
  • Panaskan minyak. (biasanya hana guna kuali non stick ngan minyak yg sederhana sket)
  • Goreng ayam hingga keitam2an. itam bukan bermakna geseng yer! hihi... tkyah goreng lama2 sbb ayam dh masak! cume nk keringkan bhgn luar ayam tuh jer. bleh juga dbakar menggunakan oven.
  • Enak dmakan dengan nasi ayam atau dratah begitu sajer! 

4 comments:

JaSSNaNi said...

Klau guna madu memang cepat hitam kan.. nani pun penah cuba gak... lebih senang kalau di bakar.. kuali tak payah nak kikis.. heheheh

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap di ratah tu kak rose... bak mai sepeha tu hehehe :)

Kak Rose said...

Nani, kena rajin balik2 kan....kalu tak nanti hitam jer sudahnya!

Kak Rose said...

Yati...boleh, tp yg tinggal cuma tulang je camner tu?