Lanai Kijang

Lanai Kijang

Monday, February 22, 2010

Kuih bakar

Selamat pagi semua.... wah hari ni pagi2 lagi kak rose dah masukkan entry..... sebenarnya kuih bakar ni masak malam tadi untuk sarapan pagi ni..... ehhh ada ke orang sarapan dengan kuih bakar macam ni?.... buat ni pun sebab ada banyak santan dan lagipun ada kawan busu nak datang dari Alor Star dan bermalam kat sini.... jadi kak rose pun buatlah kuih ni.... resepi amik kat rumah hana... tapi dia nyer cantik je..... uwaaaa ngapa kak rose buat tak cantik macam tu???? tak pe kan tak cantik asalkan rasanya hmmmm... mabeles. hana kak rose kopipes resepinya ya... tima kasih juga pada joayee tuan punya resepi asal. minta halal resepinyer ya....

Bahan-bahan
  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan
Cara-cara
  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture kuih tadi, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing. *lepas 20minit baru hana taburkan bijan! supaya bijan nmpk cantik dan tak hangit sbb hana gune bijan yg dh sangai.Jgn terlalu lewat taburkan bijan kerna bila dh masak bijan akan tertanggal dr permukaan kuih.

uwaaaaa..... dah sejam dalam oben baru kak rose teingat nak guna api atas bawah.... malas lah da dah nak panaskan oben yang satu lagi tu.... jadilah kuih bakar ku yang cuma garing dibawah dan tepi2 je.....

1 comment:

Anonymous said...

If you are planning to Abercrombie and Fitch make a profit, Abercrombie then giving away promotional clothing Abercrombie Sale as a promotional gift will never Cheap Abercrombie let you lose your aspiration. Abercrombie outlet This is the best way to reap profits. The first step towards this is abercrombie Jeans by deciding your budget. A well Abercrombie Pants planned budget can get you the best promotional items at reasonable cost which will easily be Abercrombie Tees accepted by the masses. Regardless, Abercrombie Shorts selling branded promotional Abercrombie Sweaters clothing with your own brand is another way to gain instant popularity. The natural impulse for almost all retailers is to make a huge profit on the products already in the stockpile. But it would be wiser to purchase loads of unique promotionally priced clothing items, promote it at good deal basement price and then put it on the market of sale. This way the scope of attracting populace to the store increases. This merchandise actually pushes benefits with its attractive features. It not only provides name and popularity to your brand but also helps to reap noticeable profit also.