Lanai Kijang

Lanai Kijang

Tuesday, February 9, 2010

Apam cokelat

Salam semua.... dah berapa hari kak rose tak masak2.... bukan x masak tapi wat yang sempoi2 je.... asalkan perut kenyang kan.... so ari ni kak rose ada sikit rajin (sebenarnya teringin nak makan) dan buatlah apam cokelat ni.... ari tu lagi terpandang apam ni di rumah Umi yang asalnya oleh Alma dari MyResipi.... resepi yang mudah dan sangat cokelaty.... tapi sayang kak rose punya x menjadi licin gitu.... entah apa yang kurangnya jadi kerepot gitu... sedih tau.... masa tengah kukus tu bukan main naik cantik lagi.... bila dah sejuk...... merudum jatuh dan jadi kerepot.... ada sapa tau apa sebabnya?.... sharelah ngan kak rose yang x pandai ni.... kak rose copy resepinya ya Umi dan terimakasih juga pada Alma yang sudi kongsi resepi ni.....

PAM COKLAT by Alma MyR
Bahan:- (kuranglebih 16 biji)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 1/2 cawan air
  • 1bj telur
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 atau 2 sudu besar serbuk koko

Cara-Cara:-

  1. Panaskan pengukus yg berisi air hingga mendidih.
  2. Mix semua bahan2 menggunakan mixer atau nak lebih mudah lg boleh gunakan blender.
  3. Masukkan dlm acuan lompang dan kukus hingga masak lebih kurang 10 - 15 minit. Mudahkan...!

# Sedap dimakan panas2. Apam ni rasa dia cam kek coklat kukus. Padat dan moist.


goreng mee hoon sempoi ni tuk kak rose nyer lunch... malas nak masak nasi dah... tuko selera pulak... wat pun sepinggan ni jek... jadi dah abess lah ya.....

4 comments:

Ku Tak Sempurna said...

ayoooo... telan air liur je la tgk apam cokelat tu... cokelat mmg kegemaranku :D

.
.

apam tu kerepot mungkin sbb tak dicucuk botox... hikhikhik.. k.. main2 je.. jgn marah..

kerepot2 apam tu pun ttp nmpk menyelerakan... :D

Kak Rose said...

botok x leh guna .... tu yang jadi cam tu... kesian kan...

Fiza Nordin said...

salam k rose...dah lame sy teringin nak buat apam coklat dr alma ni tapi tak berkesempatan lagi...agak2nye sebab api pengukus kuat sgt kot...agaknyela...eheheheee saya pun bukan pandai sangat...apepun cantik dah tu k rose...

Kak Rose said...

fiza, tu la kak rose ni keras tangan sangat, nak kena minta tunjuk ngan fiza yang terra masak tu kot...